Sofia Larsen chef för ny avdelning på Örebro universitet

Sofia Larsen

Örebro universitet satsar på att stärka samverkan med det omgivande samhället. Därför inrättas en ny avdelning för kommunikation och samverkan som ska ledas av Sofia Larsen.

Sofia Larsen är idag chef för friskoleföretaget AcadeMedias verksamhet i för- och grundskolan. Dessförinnan var hon affärsutvecklare och informationschef på Örebro universitet fram till 2014, och innan dess riksdagsledamot för Centerpartiet mellan 1998 och 2010, bland annat med uppdraget som ordförande i utbildningsutskottet. Sofia Larsen är också ordförande i akademikerförbundet Jusek.

– Med sin breda erfarenhet av utbildningsfrågor och med sitt engagemang i universitetets betydelse för samhället kommer Sofia Larsen att bli ett viktigt tillskott i den fortsatta utvecklingen av Örebro universitet, säger universitetsdirektör Louise Pålsson.

– Örebro universitet är ett starkt och framåt lärosäte. För mig är det väldigt spännande och inspirerande att få vara delaktig i den fortsatta utvecklingen och arbetet med att stärka samverkansuppdraget, säger Sofia Larsen.