Spännande konsert när gitarr möter slagverk

Ensemblen Fusion.

I ensemblen ingår: David Westerbrand, Lukas Budzinauskas, Sonja Bahlenberg, Sam Lundberg, Mats Norrefalk, Daniel Berg, Johannes Carlsson och Hannah Dick (saknas på fotot).

Gitarr och slagverk är en udda kombination i den klassiska musikvärlden. Men i Musikhögskolans årliga terminskonsert blir den verklighet.

– Konserten kommer ge en upplevelse som känns i hela kroppen. Vi blandar vackert och fult med högt och lågt, säger studenten Sonja Bahlenberg.

Årets terminskonsert för Musikhögskolans slagverksensemble ”Fusion” spelas i konsertsalen på Musikhögskolan tisdagen den 26 november klockan 19:00.

Tillsammans med Lukas Budzinauskas ingår hon i den sju man stora slagverksensemblen som ger konserten. Men den här föreställningen är speciell eftersom läraren och gitarristen Mats Norrefalk deltar som gästartist.

– I pop- och rockband spelar trummor och elgitarrister ofta tillsammans. Men i klassisk musik är blandningen unik, säger studenten Lukas Budzinauskas.

Han kommer från Litauen men hittade till Örebro universitet som utbytesstudent under grundutbildningen. Nu är han tillbaka och läser fristående kurser på avancerad nivå.

Sonja Bahlenberg håller med honom. Hon pluggar tredje terminen på konstnärligt kandidatprogram i musikalisk gestaltning, inriktning kammarmusik och genomför för andra året terminskonserten.

– Det kommer att bli en mix av pop, rock och klassisk musik, därför kallar vi konserten för Fusion, förklarar hon.

Gitarr på slagverk.

Gitarr och slagverk är inte en vanlig kombination i klassisk musik.

Daniel Berg är lärare i den klassiska slagverksutbildningen och har arbetat med konserten tillsammans med studenterna.

– Det här är ett unikt samarbete som inte tidigare har gjorts på Musikhögskolan, säger han.

Tillsammans med Mats Norrefalk har han skrivit de stycken som slagverken ska spela tillsammans med elgitarren.

– Det ska bli fantastiskt roligt att musicera tillsammans med slagverksensemblen. Det är läckert när gitarrens klang möter marimban, vibrafonen, cymbalerna och alla övriga slagverk, säger Mats Norrefalk.

Text och foto: Anna Asplund