Stora framgångar för Örebrostudenter i internationell rättegångstävling

Isabella Carlswärd och Ismail Quttineh

Isabella Carlswärd och Ismail Quttineh läser båda rättsvetenskap vid Örebro universitet.

En pandemi, en forskare som har läckt sekretessbelagd information och söker asyl i ett annat land och en misstänkt terrorattack. Rättsvetarstudenterna Isabella Carlswärd och Ismail Quttineh deltar just nu i världens största rättegångstävling.

Philip C. Jessup International Law Moot Court Competition är världens största rättegångstävling för juridikstudenter.Tävlingen arrangeras av International Law Students Association i Washington, USA.

Här kan du läsa mer om tävlingen.

Det började med en annons på Blackboard, där universitetslärarna Tarik Radwan och Mais Qandeel efterlyste studenter som var intresserade av att ställa upp i Philip C. Jessup International Law Moot Court Competition, som är världens största rättegångstävling för juriststudenter. I år tävlar studenter från 535 olika universitetet i nästan varje land i världen.

Isabella Carlswärd som gör sin sista termin för att ta en masterexamen i rättsvetenskap och Ismail Quttineh, som går sjätte terminen på Rättsvetenskapliga programmet, var två av de studenter som nappade – och blev utvalda.

– Vi började direkt efter sommaren med att jobba på vår skriftliga argumentation, och det arbetet pågick hela hösten. I januari fick vi börja med muntliga övningar och för två veckor sedan drog tävlingarna i gång, berättar Isabella Carlswärd.

Topp tio bland bästa muntliga framträdanden

Under första veckan mötte de lag från bland annat Malaysia, Frankrike, Portugal, Filippinerna, Bulgarien och Storbritannien i vänskapsmatcher. Isabella och Ismail är de enda deltagarna från Sverige och utmärkte sig på ett positivt sätt.

– Vi vann fem av sex matcher och blev det tredje bästa laget av alla i de interkontinentala vänskapsmatcherna. Dessutom hamnade vi båda på topp tio-listan över bästa muntliga framträdare, berättar Ismail Quttineh.

Förra veckan drog utslagstävlingarna i gång. Det lag som förlorar måste lämna tävlingen.

– Vi har kört tio matcher nu, men det är fortfarande lika nervöst. Man vet aldrig vad som väntar och vilka argument man kommer möta, säger Ismail Quttineh.

Pandemi och misstänkt terrorattack

Tävlingen kretsar runt en fiktiv konflikt mellan två stater. En pandemi lamslår världen och drabbar såväl befolkningen som ekonomin hårt. I centrum står en forskare som läckt sekretessbelagd information och nu söker asyl på en annan stats konsulat. När han försöker fly skjuts flygplanet ned i en misstänkt terrorattack.

– Det är väldigt realistiskt och väcker många frågor som inte har enkla svar. Om folkrättsliga frågor, asyl och utlämningar stater emellan – och om till exempel vad som är en nationell fråga eller en internationell angelägenhet, säger Isabella Carlswärd.

– De väljer alltid fall som känns relevanta för att vi ska kunna utforska frågor som de riktiga domstolarna ännu inte har tagit beslut om. Det ska vara svårt och vi tvingas utforska det outforskade, säger Ismail Quttineh.

Deltagandet sker digitalt och lagen turas om att stå på olika sidor. Tre domare leder varje förhandling.

– Jag märker att vi blir bättre och mer självsäkra för varje gång. Vi får massor av generell kunskap och när domaren plötsligt ställer oväntade frågor får man leta djupt i sitt minne för att kunna svara. Ibland får man tänka om helt och ändra hela sin argumentation. Det gäller att vara kreativ, säger Isabella Carlswärd.

”Hög nivå på utbildningen i Sverige”

Både Isabella och Ismail upplever att de står sig väl i konkurrensen. Motståndarlagen i den här rundan kommer från Ryssland, Indien, Sydafrika och Holland.

– Det märks att vi har hög nivå på utbildningarna inom juridik i Sverige och att vi har fått med oss goda kunskaper om till exempel folkrätt och mänskliga rättigheter från Örebro universitet, säger Ismail Quttineh.

Rättegångstävlingen pågår fram till mitten av april. Isabella Carlswärd och Ismail Quttineh fortsätter kampen med långa förberedelser på dagtid och matcher under sena kvällar.

– Jag kan verkligen rekommendera andra studenter att vara med och tävla, det är väldigt lärorikt. Jag drömmer om att bli diplomat, så det här är en jättebra erfarenhet, säger Ismail Quttineh.

Även Isabella Carlswärd hoppas på en karriär inom internationell rätt.

– Det här gör mig definitivt ännu mer peppad. Men jag kanske inte vill jobba just med pandemilagar, det är jag lite trött på, säger hon.

Mais Qandeel, universitetslektor på Örebro universitet och coach till studenterna, är mycket nöjd över sina studenters framgångar.

– Jag är väldigt stolt över hur studenterna utvecklats i hur de förbereder sin argumentation men också hur de utvecklat sina muntliga färdigheter, något som är nödvändigt för alla jurister. Den här tävlingen är ett utmärkt sätt att erkännas internationellt och jag rekommenderar alla jurist- och rättsvetarstudenter att ansöka om att vara med i den, säger hon.

Text: Anna Lorentzon