Studenter har egen scen på Live at Heart: ”Bra möjlighet att närma sig branschen”

Studenter på Musikhögskolan ansvarar för egen scen på Live at Heart

Clara Alm, Kasper Martinell, Henrik Langemyr och Alexander Steinmarck ser fram mot helgens spelningar på Livin´ Hotel.

Sju studenter på Musikhögskolan ansvarar för en egen scen på Live at Heart. Under helgen kommer 14 artister och grupper att uppträda på Livin' Hotel i centrala Örebro.

– Det är första gången som det här görs, ingen student har tagit ett sådant här initiativ tidigare.

Det berättar Clara Alm, Kasper Martinell, Henrik Langemyr och Alexander Steinmarck som läser andra året på musikproduktion och songwriting. Kvartetten ingår i producent- och låtskrivarkollektivet Fretless som bildades i våras. I Fretless ingår även studiekompisarna Anton Björklund, Rebecka Lejdstrand och Jakob Ödman.

Tanken är att medlemmarna i kollektivet ska hjälpa varandra att slå sig fram i en tuff bransch.

– Om vi hjälper varandra så ökar vi våra möjligheter att få jobb i framtiden, säger Alexander Steinmarck.

Sju akter från Musikhögskolan

Samtidigt med att Fretless bildades föddes också idén om att ha en egen scen på Live at Heart. Nu blir det verklighet. Under fredagen och lördagen kommer 14 artister och grupper att uppträda på Livin' Hotel. Sju akter är från Musikhögskolan medan de övriga kommer från olika delar av Sverige.

– Det är ett brett utbud, allt från hiphop till metal. Tanken är att locka så stor publik som möjligt, förklarar Alexander som valt ut artisterna efter att ha lagt ut en efterlysning i en Facebookgrupp.

– Vi hade över 100 sökande, säger han.

– Alexander fick förtroendet att välja ut artisterna och det gjorde han bra. Jag ska ju själv spela, skrattar Clara som uppträder under fredagskvällen.

Rolig och nyttig erfarenhet

Det har varit mycket arbete för de sju studenterna.

– Men vi har det mesta av jobbet framför oss. Scenen ska ställas upp med allt vad det innebär och vi ska ta hand om artisterna, säger Clara när vi ses på onsdagseftermiddagen.

Men självklart är det mest roligt – och en nyttig erfarenhet.

– Det här är en bra möjlighet att närma sig branschen, konstaterar Clara.

– Vi vill ge bolagslösa band en chans att få lira på en av de bästa showcasefestivalerna i Sverige.

En bro mellan studenterna och Live at Heart

Samtidigt kan vi knyta kontaktnät för att kunna arbeta som musikproducenter och låtskrivare i framtiden, säger Alexander.

Till sin hjälp har studenterna haft Jan Sparby, universitetsadjunkt på Musikhögskolan.

– Han har fungerat som en bro mellan oss och Live at Heart. Men det mesta av jobbet har vi gjort själva, förklarar studenterna.

Fotnot. En showcasefestival innebär att artisterna spelar gratis, mot att de får träffa och spela för folk från musikbranschen.

Text och foto: Mattias Frödén