Studenter kan samla poäng genom att låta bli mobilen

Christoffer Nordström, Adam Jafer och Göte Brunasso.

Christoffer Nordström, som läste Global Marketing och International Management, Adam Jafer och Göte Brunasso, som studerade till lärare med inriktning ekonomi och idrott och hälsa.

Behåll fokus och bli belönad – om du laddar ner nya appen Plockd. Bakom den står tre Örebrostudenter som reagerade på att många studenter ständigt kollar sina mobiler, även på föreläsningar.

– Tanken är att studenter i första hand men även personal på universitetet ska låsa sin mobil och fokusera på studier och arbete och samtidigt samla poäng. Efter tolv minuter får du ett poäng och ju längre du låter din mobil vara, desto fler poäng samlar du, säger Adam Jafer, student på dataingenjörsprogrammet.

Han har utvecklat appen tillsammans med två Örebroalumner - Göte Brunasso och Christer Nordström – och lanserade den i dag. Tanken är att ändra beteendet genom att belöna. För poängen som studenter samlar ihop kan de köpa en kaffe eller få rabatt i utvalda butiker och restauranger.

– Vi vill utöka allt eftersom fler ansluter sig till Plockd. Studenter får gärna höra av sig till oss via vår Facebooksida med samma namn och berätta vilka affärer de vill ska vara med, säger Adam Jafer.

Text: Linda Harradine
Foto: Therese Johansson