Studenter ordnade smaktest för kockar på matmässa

Gruppbild på studenterna på Gastronord.

Jesper Johansson, Eric Jangland, Johan Swahn, Marcus Engberg och Asgeir Nilsen på GastroNord

Över 200 kockar och experter deltog i Örebrostudenternas smaktest på GastroNord – en av Europas största mässor för hotell- och restaurangbranschen. Målet är att examensarbetet ska skapa sensoriska profiler för kaviar som Werners gourmetservice kan använda i sin marknadsföring.

Werners gourmetservice har samarbetat med Restaurang- och hotellhögskolan under flera år. De undervisar i modern gastronomi och stödjer två eller tre examensarbeten varje år.

– Det var häftigt att få göra undersökningen med branschfolk, som har kunskap om mat och råvaror, säger Marcus Engberg.

Han och Eric Jangland går sista terminen på programmet Kulinarisk kock och måltidskreatör på Restaurang- och hotellhögskolan vid Örebro universitet. I samarbete med Werners Gourmetservice genomförde de smak- och sensoriktester med sex olika kaviarsorter på störrom.

Kaviar

Besökarna på GastroNord fick pröva sex olika kaviarsorter på störrom.

– Werners gourmetservice sponsrade med kaviar och hjälpte oss med montern. Vi fick träffa mycket folk och många svarade på vår undersökning, säger Eric Jangland.

Sammanlagt 230 personer var med i blindtestet – de smakade och fick bedöma kaviarsorterna efter smak och textur.

– Det här är bland det roligaste jag har gjort under utbildningen, säger Marcus Engberg.

– Vi har fått ovärderlig hjälp och kunskap av Jesper Johansson under arbetet, med allt från att råvaror till sensorisk bedömning och att locka branschfolk till provsmakningen, säger Eric Jangland.

Eric Jangland och Marcus Engberg

Jesper Johansson från Werners gourmetservice har tidigare arbetat på Restaurang- och hotellhögskolan.

– Vi vill bidra med kunskap och utveckling i branschen och stöttar gärna studenter med deras examensarbeten, säger Jesper Johansson.

– Att skriva en uppsats tillsammans med ett företag ger mer än ett betyg och examen. Studenterna får kunskap och kontakter som ger positiva ringar på vattnet – för vissa har det lett till jobb.

Smaktestet är grunden för studenternas examensarbete. Målet är att skapa sensoriska profiler för kaviarsorterna som Werners Gourmetservice kan använda i sin marknadsföring.

– Kaviaren har sensoriska skillnader. Färgen kan gå från brun till svart, smaken från jordig och smörig till ansjovis och fisk. Vårt mål är att identifiera skillnader och skapa ett sensoriskt språk för produkterna, säger Marcus Engberg.

– Vi ser med spänning fram emot resultat, säger Jesper Johansson.

Text: Anna Asplund och Linda Harradine

Foto: Privat

Örebro universitet hade flera punkter på GastroNord. Ytterligare två studenter, Isaac Anjou Monero och Johan Gelberg, testade besökare om de är ”nontasters” eller ”supertasters”, som en del av deras examensarbete.

På plats fanns också Johan Swahn, lärare och forskare vid Örebro universitet, och han berättade om forskningen inom sensorik på Restaurang- och hotellhögskolan. Sensoriken är viktig inte bara för marknadsföring utan även för att kunna utveckla bättre produkter.