Studentmästerskapen i offentlig förvaltning

Anton Johansson och Hanna Svensson

Anton Johansson, Hanna Svensson och Carl Davidson (saknas på bilden) är laget Corax of Pennybridge som tävlar i årets studentmästerskap i offentlig sektor.

Anton Johansson, Hanna Svensson och Carl Davidson laget Corax of Pennybridge som representerar Örebro universitet i årets studentmästerskap i offentlig sektor. Tävlingen avgörs i Stockholm på Framtidsmässan 12 april.

Studenterna blev uttagna som lag genom en quiztävling som studentsektionen Corax ordnade tidigare i vår.

– Quizet hade frågor om allmänbildning, offentlig sektor och nutidsfrågor. En motivering skulle skrivas om varför du skulle vara med i laget, berättar Hanna.

Anton, Hanna och Carl går på programmet Offentlig förvaltning och ledning. Under mästerskapen kommer de att tävla mot bland annat samhällsvetare, lärare och samhällsplanerare från Kungliga tekniska högskolan, Uppsala universitet, Stockholms universitet och Linköpings universitet. Femton lag deltar i tävlingen.

– Det ska bli kul att se hur våra kunskaper står sig mot de andra lagen, säger Anton Johansson.

Det är Framtidsverket som anordnar tävlingen för fjärde året i rad. Syftet är att öka kunskapen och medvetenheten om offentlig sektor.

Tävlingen är redan igång på Facebook där det handlar om att få mest gillamarkeringar på ett inlägg. Men lagen kommer även att få arbeta med ett case om utmaningar och möjligheter inom offentlig sektor, som ska bedömas av en jury. Fyra lag går till final som avgörs med en frågesport under mässan. Första pris är en studieresa till EU-parlamentet.

– Det vore jättekul att vinna, säger Hanna.

– Häng gärna med och heja på oss i Stockholm, tillägger Anton Johansson.

Text och foto: Anna Asplund

Hjälp Corax of Pennybridge på hemmaplan.

Gå in och gilla deras facebookinlägg före kl 21:30 den 9 april.

Inlägg ett

Inlägg två

Inlägg tre

Följ med Corax of Pennybridge och heja på dem på Framtidsmässan i Stockholm.

Framtidsverket erbjuder gratisbuss tur och retur Örebro – Stockholm. Följ med och heja på Corax of Pennybridge och gå på Framtidsmässan där arbetsgivare med konkreta erbjudanden finns på plats. Först till kvarn gäller.