Student arbetar med AI-forskare

Oscar Thörn utbildar sig till högskoleingenjör i datateknik.

Oscar Thörn som utbildar sig till högskoleingenjör i datateknik arbetar under sommaren med app-utveckling.

I sommar hjälper studenten Oscar Thörn företaget Neurolearn att förbättra en mobil-app som kan rädda bisamhällen. Den blivande högskoleingenjören stormtrivs med arbetet.

– Det är väldigt utvecklande.

För att få tag i arbetskraft kan företag vända sig till universitetets verksamhet Studentuppdrag (se faktaruta). Oscar Thörn som utbildar sig till högskoleingenjör i datateknik såg en jobbannons på universitetets hemsida som fångade hans intresse.

Efter att ha fått studentuppdraget hos företaget Neurolearn har han arbetat deltid under våren, och heltid nu i sommar. Arbetet går ut på att utveckla en app som kan rädda miljontals bin världen över.

– Det är en spännande teknik som verkligen är i framkant. Vissa grejer kom ut för några månader sedan, och tekniken utvecklas hela tiden, säger Oscar Thörn.

Han har ett nära samarbete med Örebroforskaren Martin Längkvist, som är postdoktor i informationsteknologi vid Centrum för autonoma sensorsystem, AASS. Som AI-forskare värdesätter han att få in en student i projektet.

– Det är väldigt bra för oss. Samtidigt vi vet vi vad studenterna kan, vi är ju lärare till dem. Vi vill att studenterna ska använda det de har lärt sig i utbildningen i ett praktiskt projekt, säger Martin Längkvist.

För en student finns det en stor frihet att komma med egna idéer.

– Vi utforskar lösningar tillsammans.

Teknik kan rädda bin

Appen de arbetar med heter BeeScanning. Den lanserades förra året, och används redan av biodlare över hela världen. De laddar upp en mobilbild i appen och får på några sekunder reda på om ett bi bär på kvalstret varroa, som dödar miljoner bin varje år. Tack vare appen kan biodlarna börja behandla de sjuka bisamhällena i tid.

För att utveckla tekniken markerar företaget bakom appen alla uppladdade bilder på sjuka bin. Bilderna visas sedan för Örebroforskarnas algoritm.

– Den tränas för att bli bättre. Ju fler exempel man visar den, desto bättre blir den. Det som är utmaningen är att få in tillräckligt mycket data (bilder), säger Martin Längkvist.

Tekniken bygger på forskning vid Örebro universitet inom så kallad djupinlärning. Metoden innebär att datorer lär sig på egen hand – och blir mer intelligenta än om de programmerats av människor.

Mer praktiska kunskaper

Oscar Thörn tycker att den praktiska erfarenheten på företaget blir ett komplement till utbildningen.

– När man får jobba med något konkret som faktiskt finns i verkligheten uppstår problem som man också måste lära sig att hantera.

Neurolearn är ett bolag som startats av forskare vid Örebro universitet. Vid företaget finns inga krav på hur långt studenterna ska ha kommit i sin utbildning. I stället handlar det om kunskaper. Vissa gör som Oscar Thörn och letar kunskap utanför utbildningen för att vässa sin kompetens.

– Innan jag började här tog jag en onlinekurs. Man hinner inte lära sig allt man vill i kurserna på universitetet.

Ute i verkligheten

För att lära sig mer om bin har Martin Längkvist och Oscar Thörn besökt en biodling i Lindesberg. Den tillhör Björn Lagerman som fick idén till själva appen.

– Det var spännande. Vi tog på oss bidräkter och fick en genomgång om bin, säger Oscar Thörn.

Text och foto: Beatrice Emmerik

Fakta – så fungerar Studentuppdrag

Studentuppdrag matchar företag med studenter, och parterna förs samman i olika uppdrag. Studenterna får arbeta maximalt 12 timmar per vecka.

Studenterna får arbetslivserfarenhet inom sitt studieområde. Samtidigt är det en chans för arbetsgivarna att knyta till sig framtida arbetskraft, och utveckla verksamheten med hjälp av kompetenta studentkonsulter.

Studentuppdrag drivs av Örebro universitets holdingbolag.

Läs mer här.