Summer College ger kommunen nya idéer

Tjugo ungdomar på Summer College

Ayuub Mohamed, Felicia Looström och Marina Kinaan är tre av de tjugo ungdomar som deltar i årets Summer College på Örebro universitet. Summer College anordnas av universitet och är en tre veckor lång feriepraktik som kan sökas genom Örebro kommun.

Eleverna i årets Summer College kommer från Västra Engelbrektsskolan, Vivallaskolan, Mellringeskolan, Gumaeliusskolan, Lillåns skola, Engelbrektsskolan, Karolinska gymnasiet och Rudbecksgymnasiet.

I årets Summer College har deltagarna fått i uppdrag att arbeta fram förslag till fem områden som kommunen vill utveckla i Örebro. Felicia Looström och Marina Kinaan arbetar med hur CV-området vid USÖ kan bli levande.

– Förslaget vi arbetar med är ett ”chill-rum” där ungdomar kan sitta och plugga, chilla och umgås. Som en uppstyrd ungdomsgård där Linje 14-studenter arbetar, berättar Felicia.

– Vi gjorde en enkät på Facebook och Snapchat, 90 procent av dem vi frågade var positiva till vårt förslag, tillägger Marina.

Ayuub Mohamed arbetar i en annan grupp där man tagit fram ett förslag för att skapa bra aktiviteter till motorintresserade ungdomar.

– Kommunen vill skapa bra mötesplatser för motorintresserade ungdomar för att de inte ska hänga utanför Mariebergs köpcentrum under kvällarna, säger Ayuub.

Gruppen planerar en mötesplats som ska finnas utanför centrum. Den ska vara tillgänglig för alla som är mellan 15 och 25 år, vara alkohol- och drogfri och vara väl upplyst för att öka säkerheten.

– Vi arbetar efter en metod som heter ”design thinking”, det är ett lösningsfokuserat arbetssätt.  Vi ”brainstormar” fram idéer, tittar på dem kritiskt och brainstormar igen, förklarar Marina.

– Det ska bli kul att presentera våra färdiga förslag för kommunen i slutet av Summer College, säger Ayuub.

Felicia Looström, Marina Kinaan, Ayuub Mohamed och Meimuna Faraq

Felicia Looström, Marina Kinaan, Ayuub Mohamed och Meimuna Faraq.

Felicia, Marina och Ayuub funderar på att studera vidare efter gymnasiet. Ayuub har inte bestämt sig för vad han vill plugga till, Felicia planerar att bli läkare och Marina vill studera vidare till ämneslärare.

­– Det här är det roligaste sommarjobbet. Jag är motiverad i skolan och såg det som ett bra alternativ att vara här i sommar. Det är ett tillfälle att få se universitetet, säger Felicia.

Meimuna Faraq är student vid Örebro universitet och läser till samhällsanalytiker. Under sommaren arbetar hon som ledare på Summer College.

– När jag gick på Vivallaskolan fanns Linje 14 på biblioteket och vi kunde få studiehjälp efter skolan, berättar Meimuna och fortsätter:

– Det är tack vare Linje 14 som jag är på universitet idag. Jag kände att jag vill betala tillbaka genom att arbeta som studentambassadör och inspirera ungdomar till högre studier.

Text och foto: Anna Asplund

Linje 14

Linje 14 är ett samarbetsprojekt mellan Örebro universitet och Örebro kommun som har funnits sedan 2003. Syftet är att – genom olika aktiviteter som studiehjälp, workshops, studiebesök och mentorsprogram – hjälpa ungdomar från studieovana miljöer att studera vidare på universitetet eller högskola efter gymnasiet.