ÖREBRO UNIVERSITET 20 ÅR

Tårtkalas i Grythyttan när universitetet firar 20 år

Studenten Louise Troedsson dukar fram en tårta.

Roligt med firande. Studenten Louise Troedsson dukar fram ännu en tårta.

Det blev Grythyttans sektion som tog hem segern i kampen om november månads tårta.
– Kul att det bjuds på tårta när det är tråkigt väder, det muntrar upp i vardagen, konstaterar studenten Louise Troedsson.

Som en del av Örebro universitets 20-årsfirande har studenterna under året fått nominera sig själva och sina kursare till Månadens tårta. Amanda Granell, studentansvarig i 20-årsfirandets operativa team, har bjudit på tårtkalas till allt ifrån sjungande läkarstudenter på Campus USÖ till kompisgäng och en hel kurs på 90 socionomstudenter.

– Det har varit väldigt uppskattat, jag tror att studenterna har känt att vi har satt en extra guldkant på tillvaron under jubileumsåret, säger Amanda Granell.

Amanda Granell håller i en tårta med Örebro universitets jubileumslogotyp på.

Amanda Granell har under året delat ut tårta till många studenter vid Örebro universitet.

Nu i november var det Grythyttans sektion som tog hem tårtan. En gråmulen höstdag bjöds studenterna som satt och pluggade i Måltidens hus på prinsesstårtor med Örebro universitets jubileumslogotyp.

– Det är bra att 20-årsfirandet uppmärksammas även här i Grythyttan, det är ett välkommet inslag. Jag tror att de flesta blir glada, säger Marcus Bergman, vice ordförande i Grythyttans sektion.

Studenterna Christofer Mannerstråle och Marcus Bergman.

Christofer Mannerstråle och Marcus Bergman är studenter i Grythyttan och aktiva i Grythyttans kårsektion.

Louise Troedsson, som läser till kulinarisk kock och måltidskreatör och även är ekonomiansvarig i sektionen, berättar att det framför allt var under introduktionen som hon kände av att universitetet firar 20 år.

– Jag var gruppledare under introduktionen när de nya studenterna kom hit, och då märktes det ganska mycket. Och när vi har haft evenemang som rekryteringsmässor och sådant har det också satsats lite extra för att vi firar 20 år. Det har varit roligare, säger hon.

En student tar tårta

En student skär upp tårta.

Christofer Mannerstråle, kockstudent och kommunikatör i Grythyttans sektion, ser tårtkalaset som ett välkommet inslag i vardagen.

– Vi är ju lite frånskilda här i Grythyttan och jobbar aktivt på att stärka vårt förhållande till universitetet inne i Örebro. Till exempel jobbar vi för att få bättre bussförbindelser till Örebro, berättar han.

Vad är det bästa med att plugga i Grythyttan?

– Naturen! Det är väldigt härligt att vara ute i skogen, man kan springa ut och plocka svamp och allt möjligt. Och sedan har vi väldigt bra lärare som är så engagerade i sina kurser, säger Christofer Mannerstråle.

Text och foto: Anna Lorentzon

Örebro universitet firar i år 20 år som universitet.

Som en del av firandet har studenter kunnat nominera sig själv och sina kursare till Månadens tårta.