Telia behöver inte gå över ån efter vatten

Årets alumn 2016 Johan Dennelind

När Telias vd Johan Dennelind utsågs till årets alumn 2016 tog han emot priset på ett villkor: Han skulle få ge något tillbaka till universitetet. På torsdag infriar Teliachefen sitt löfte.

Ålder: 47 år
Familj: Fru och två barn.
Utbildning: Civilekonom, tog examen vid Örebro högskola 1994.
Position: Vd och koncernchef för Telia Company sedan 2013.

Tidigare karriär: Olika positioner inom Telia mellan 1995-1999. Mellan 1999 och 2010 olika befattningar på Telenor, bland annat som vd för börsnoterade Digi i Malaysia. Från 2010 fram till 2013 vd för Vodacom International i Sydafrika.

Övrigt: Johan Dennelind är uppvuxen i Örebro. Hans smultronställe är i Kilsbergen. Där finns det möjligheter att bada, cykla, vandra och åka skidor.

Johan Dennelind är dragplåster på Handelshögskolans dag där temat är digitalisering, ett område som ligger honom varmt om hjärtat.

-  Jag älskar att jobba fram olika tjänster inom digitalisering och att använda dem. Jag lever som jag lär. Det händer alltid något nytt och spännande inom området och tekniken gör att jag på ett enkelt sätt kan hålla kontakt med omvärlden.

Johan Dennelind vill berätta om den spännande resa Telia har gjort. Från att vara ett trögt statligt verk till att bli ett spännande och snabbfotat företag som förändrar industrin och näringslivet. Bolaget är en katalysator för tillväxt, menar han. Och för att utveckla det egna bolaget söker Telia efter talanger över hela världen.

-  Men vi behöver inte alltid gå över ån efter vatten. Vi arbetar gärna med de relationer vi redan har. Ledningsgruppen och jag återkommer gärna till våra gamla studieställen för inspiration, säger han.

Under torsdagen kommer studenter att få delta i en casetävling där de tar sig an ett problem som Telia står inför. Johan Dennelinds förhandstips till de tävlande lagen är:

- Våga! Det finns inga dumma idéer. Vi vill ha nya idéer och se kreativitet och mod i lösningarna som lagen levererar, säger han.

Det finns även möjlighet för studenterna att möta Johan Dennelind, Carina Åstrand, affärsenhetschef för Nethouse Örebro, och Carina Nordström Sköld, varuhuschef på Ikea, för rundabordssamtal. Samtalen kommer att beröra ledarskap och vägen till att bli ledare.

Dagen avslutas med en föreläsning där Johan Dennelind är huvudtalare. Föreläsningen görs i samarbete med två forskare från Handelshögskolan och representanter från Nethouse och SCB. Under föreläsningen vill Johan Dennelind avmystifiera digitaliseringen och berätta om vilket potential Telia har i Sverige, Norden och Baltikum. Han hoppas på interaktiva och engagerade åhörare som vågar komma med egna åsikter och tankar.

-  Vi vill hitta medarbetare som har rätt personlighet, passion och kraft. Därför är det bra för Telia att vara ute och träffa talanger i olika sammanhang, säger Johan Dennelind.

Text: Anna Asplund
Foto: Pressbild Telia