Tim vann kontraktet på smartaste studentrummet

Tim Peters - nyinflyttad i "världens smartaste studentrum".

Ett hem som sköter sig självt. Tim Peters har ett mål med att gå civilingenjörsutbildningen i industriell ekonomi vid Örebro universitet. Han har också fått en passande bostad, med sitt kontrakt på ”världens smartaste studentrum”.

Tim Peters, 20 år, har nu flyttat in i sin extraordinarie bostad, där han kan styra en rad funktioner med en röstsensor.  Han tävlade om studentlägenheten med de andra som antagits till Örebro universitets nya civilingenjörsutbildningar i datateknik eller industriell ekonomi.

Han såg direkt hur man kunde utveckla tekniken i rummet genom att även koppla in tv:n så att den styrs av rösten.

– Jag vill gärna jobba med att utveckla teknik i hemmen. Visst finns det självgående dammsugare, men ännu bättre är om man kan styra dammsugaren och annan utrustning så att jobbet är gjort när man kommer hem, säger Tim Peters och lutar sig lite mot talesättet att en teknikers bästa egenskap är att vara så lat som möjligt. Ur denna ”lättja” föds idéer.

Möt Tim Peters på Örebro universitets Facebooksida

För Tim Peters är kombinationen teknik och ekonomi det optimala.

– Jag är bättre på att förbättra andras produkter. Mitt mål är rita, tillverka och sälja, säger han.

För Tim Peters från den lilla byn Östmark i norra Värmland spelade Örebro som stad också en roll i valet av studieort. I Örebro finns det liv i centrum, anser han och jämför med Karlstad som han som han tycker är ”grå och trist”. En sådan inkorrekt syn på Karlstad kan bero på att han är inflyttad värmlänning, som 12-åring bytte Tim Peters och hans familj bort den nederländska storstaden Haag mot svensk glesbygd. Och nu blir han alltså örebroare.

Text och foto: Maria Elisson