Tusentals gymnasielever besöker campus under Universitetsdagarna

Studenter på campus.

På onsdag och torsdag arrangeras Universitetsdagarna vid Örebro universitet. Gymnasieelever från hela Sverige kommer till campus för att få inspiration och information om högre utbildning.

Här kan du läsa mer om Universitetsdagarna 2023.

Eleverna kommer att möta studenter från olika program som berättar om sina erfarenheter och ger tips inför valet av utbildning. Studievägledare finns på plats för att informera om allt från behörigheter och utlandsstudier till karriärmöjligheter efter examen.

– Eleverna kommer först att få lyssna till ett panelsamtal i Aula Nova och sedan få mingla och ställa frågor till studenter och studievägledare i Novahuset, säger Madelen Renner som är koordinator för Universitetsdagarna.

Chans att fördjupa sig i olika intresseområden

En nyhet för i år att varje elev kan välja att fördjupa sig inom de områden som känns mest spännande. Runt om på campus finns en mängd programpresentationer att ta del av inom allt från idrott, musik och teater, restaurang och gastronomi till beteendevetenskap, juridik och data och IT.

– Du som funderar på att läsa till ingenjör kan välja att gå på en presentation om våra ingenjörsutbildningar. Är du nyfiken på vård eller medicin går du till en annan sal för att höra mer om vilka utbildningar det finns att välja på här. Vi visar upp hela den stora bredd av utbildningar som finns på Örebro universitet, berättar Madelen Renner.

Forskning som inspirerar

Gymnasieeleverna kommer också att möta forskare som bjuder på korta inspirationsföreläsningar. Miljöforskaren Johanna Björklund berättar om mat som förändrar världen. Sociologiforskaren Erik Löfmarck ska prata om högre utbildning och meningen med livet.

Psykologiforskaren Maria Malmberg håller en inspirationsföreläsning om skillnaden mellan rädsla och fobi – och om hur du kan få hjälp av psykologer att bli kvitt en fobi. Kriminologiforskaren Karin Hellfeldt ska berätta om hur det är att studera brottslighet ur ett vetenskapligt perspektiv.

– Det häftiga med att studera vid ett universitet är att våra lärare också är forskare, som har koll på det allra senaste inom sina områden. Utbildning och forskning pågår sida vid sida här på Örebro universitet. Vi vill bjuda gymnasieeleverna på ett litet smakprov av vad det innebär, säger Madelen Renner.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Jonas Classon