Universitetet vill inleda samarbete med handelskammaren i New York

Anna Throne-Holst och Johan Schnürer.

Anna Throne-Holst, president för Svensk-amerikanska handelskammaren i New York, besökte under måndagen Örebro universitet. Nu hoppas universitetet kunna inleda ett samarbete med handelskammaren.

Anna Throne-Holst

Anna Throne-Holst är 57 år gammal och bor på Manhattan, New York.

Hon är uppvuxen i Stockholm men har bott i USA sedan 1976.

Anna Throne-Holst har varit aktiv inom den amerikanska politiken och var i åtta år borgmästare i Southampton på Long Island.

Hösten 2016 ställde hon upp för Demokraterna i valet till Representanthuset, i New York District One. Hon förlorade dock mot Republikanernas sittande kandidat Lee Zeldin.

Sedan april 2017 är Anna Throne-Holst president på Svensk-amerikanska handelskammaren i New York. Svensk-amerikanska handelskammarens uppdrag består i att underlätta och stödja investeringar och handelsutbyte mellan Sverige och USA.

– Jättetrevligt och roligt att få se hur verksamma ni är, efter att ha hört så mycket om Örebro universitet, förklarade Anna Throne-Holst.

Bakgrunden till hennes besök i Örebro är Svensk-amerikanska handelskammarens stora mat- och hållbarhetskonferens – Sustainology Summit – som hölls i New York i november 2017. Där deltog Örebro universitet tillsammans med länsstyrelsen och regionen efter att handelskammaren utsett Örebro län till ”Region i fokus”.

Simultan inbjudan

– Tillsammans med landshövding Maria Larsson stod jag och pratade med Anna Throne-Holst, som då berättade att hon aldrig hade varit i Örebro. Simultant sa jag och Maria Larsson att ”då måste du komma och hälsa på”, berättar rektor Johan Schnürer.

– Jag bad om att få komma hit till Örebro när det var lite varmt och skönt, och så blev det ju verkligen, förklarade Anna Throne-Holst när hon under måndagen gick på campus i det strålande vårvädret.

Tillsammans med Johan Schnürer diskuterade hon under dagen ett framtida samarbete mellan Svensk-amerikanska handelskammaren och Örebro universitet. Johan Schnürer har i många år deltagit på mat- och hållbarhetskonferensen – även före tiden i Örebro – och han ser handelskammaren som en spännande mötesplats där både företag, akademi, organisationer men även media träffas.

– I synnerhet för våra studenter – framför allt de på Handelshögskolan men även de på civilingenjörs- och juristutbildningarna – skulle ett samarbete vara mycket intressant. Vi hade till exempel en konkret diskussion om att när handelskammaren har ett arrangemang eller tema kan man koppla ihop amerikanska och svenska lärosäten liksom amerikanska och svenska studenter.

Samarbete

Svensk-amerikanska handelskammaren i New York har sedan tidigare ett samarbete med Chalmers, KTH, Uppsala och Lund – samtliga äldre lärosäten.

– Nu är frågan om vi, som ett ungt universitet under utveckling, kan få plats i ett sådant samarbete, förklarade Johan Schnürer.

Anna Throne-Holst var mycket positiv till hans tankegångar.

– Det är absolut intressant. Framför allt hoppas vi att universitetet fortsätter komma på konferensen, sa hon.

Anna Throne-Holst öppnade även för möjligheten att ta emot praktikanter och stipendiater från Örebro universitet.

Under måndagen besökte hon AASS Forskningscentrum för robotik, Örebro universitets holdingbolag, inkubatorn Inkubera, Alfred Nobel Science Park och Handelshögskolan.

– Väldigt intressant och jag blev verkligen mottagen med öppna armar.

Anna Throne-Holst och Johan Schnürer promenerar på campus.

Möttes av kvinnor

Hon nämnde särskilt holdingbolagets verksamhet.

– Jag måste ge en eloge för att jag togs emot av ett dussin kvinnor som sitter i ledningen eller är verksamma där. Det är just sådana kärnvärden som handelskammaren gärna uppmärksammar – att Sverige och svenska företag ligger så långt fram när det gäller frågor om jämlikhet och hållbarhet. Amerikaner är inte riktigt lika bra på det.

Efter Anna Throne-Holsts besök på universitetet väntade en middag på Örebro slott tillsammans med Maria Larsson, Johan Schnürer och inbjudna gäster från framför allt näringslivet.
Text och foto: Mattias Frödén

Mer om inkubatorer

På universitetet är det innovationskontoret och Inkubera AB – ett dotterbolag till Örebro universitet holdingbolag AB – som sysslar med företagsinkubation. Här kan universitetets studenter och forskare få hjälp med att omvandla sina idéer till en kommersiell produkt eller till något som kommer samhället till nytta i övrigt. Det sker genom att ett bolag bildas med stöd av holdingbolaget. Hos Inkubera AB kan även regionens företag få hjälp med att genomföra sina idéer.