Universitetets skyddsrum är i gott skick visar ny kontroll

Owe Flodin tittar på en tung skyddsrumsdörr. Han står inne i själva skyddsrummet.

I vanliga fall förvaras pappershanddukar, extragardiner och gamla doktorsavhandlingar här inne. Men den här och andra lokaler i underjorden ska snabbt kunna förvandlas till skyddsrum.

Universitetets skyddsrum är i gott skick och kan ställas i ordning snabbt.
Det visar en nygjord genomgång.
Om det skulle behövas kan hundratals personer få skydd i lokaler som idag används som gym, tentasalar eller förråd.

En trappa ner i Långhuset på Örebro universitet ligger två lokaler som är välkända bland studenterna: tentasalarna.

Men de har också ett alternativt användningsområde.

Om det blir kris eller krig ska de på 48 timmar förvandlas till fungerande skyddsrum där hundratals personer ska kunna vistas. Det betyder bland annat att inredningen ska bäras ut, vanlig belysning monteras bort och innertak och vissa tillfälliga väggar ska rivas.

Efter det ska den utrustning som behövs i ett skyddsrum bäras in eller dras igång. Det handlar till exempel om färskvattenlager och ventilationsanläggningar.

Nu har Örebro universitet kontrollerat skyddsrummen och planerna för snabb ombyggnad tillsammans med fastighetsägaren Akademiska hus.

– Det är väl det enda positiva med Ukrainakrisen – att vi får ordning på våra skyddsrum. Det är bra att vi ser över dem. De har ju ett syfte, säger Owe Flodin, fastighetschef på Akademiska hus.

Jörgen Winbladh står på ett av många bord i en av tentasalarna. Han har lyft bort bitar av innertaket och tittar på den tåliga skyddsrumsbelysningen som finns monterad och klar under takplattorna.

Om tentasalarna ska användas som skyddsrum kommer innertaket och belysningen att tas bort. Säkerhetssamordnaren Jörgen Winbladh tittar på den tåliga skyddsrumsbelysningen som finns monterad och klar under takplattorna.

900 skyddsrum i Örebro

I Sverige finns drygt 65 000 skyddsrum. Framförallt är de koncentrerade till städerna, där risken att befolkningen ska behöva ta skydd i krig har bedömts vara större än i mindre orter.

Ungefär 900 av skyddsrummen finns i Örebro – och fem ligger under jord på campus. Förutom tentasalarna handlar det om ett större förråd och två av de lokaler som nu används av Campusgymmet.

För alla fem finns detaljerade planer för alla moment som ska genomföras om de ska användas i krig.

– Vi har tittat på planerna och kan konstatera att det är fullt rimligt att genomföra dem, säger universitetets säkerhetschef Erik Nilsson.

Skyddsrumsplaner på papper gås igenom av Owe Flodin, fastighetschef på Akademiska hus och Erik Nilsson, säkerhetschef på Örebro universitet. De står framför ett skyddsrumsförråd med bruna vattentunnor.

När skyddsrummen byggdes togs planer och instruktioner fram för hur allt ska kunna fungera inom två dygn. Handlingarna har nu gåtts igenom av Owe Flodin, fastighetschef på Akademiska hus och Erik Nilsson, säkerhetschef på Örebro universitet.

Granskar skyddsrum i 15 städer

Sedan skyddsrummen byggdes i källarvåningarna på Långhuset och Gymnastikhuset har intresset för dem varit måttligt. Men den senaste månaden har skyddsrummen blivit en högprioriterad fråga. Akademiska hus, som har hand om högskole- och universitetsbyggnader i 15 svenska städer, går nu igenom alla sina skyddsrum.

– Vi känner oss trygga i att vi har koll på läget i Örebro.  Det finns ett annat lärosäte där vi har problem, med skyddsrum som används som förråd och är alldeles för fulla. Där håller man på och glesar ut i förråden, säger Owe Flodin.

Så inom 48 timmar kommer alla fem skyddsrum under campus i Örebro att vara helt ombyggda och fullt utrustade för att kunna användas. Men om inget händer fortsätter lokalerna att göra nytta för de som går spinningpass, användas till förvaring av böcker och toapapper – eller vara salen dit massor av studenter strömmar för att klara av sina tentor.

– Det är ju fantastiskt att kunna använda skyddsrum på det sättet som de används nu, säger Owe Flodin.

Text och foto: Jesper Mattsson

Owe Flodin inne i ett sparsamt ljussatt förråd med med bruna vattentunnor.

I universitetets förråd finns stora bruna färskvattenbehållare som kan fyllas och bäras in i skyddsrummen. Vattnet ska kunna räcka i flera dygn.

Här finns skyddsrummen nära våra tre campus

Campus Almby

Långhuset och Gymnastikhuset

Alldeles i närheten:

Studentgatan 32, Åstadalsvägen 2, Almbyvägen 6

En kort bit bort:

Även i de områden som ligger närmast Campus Almby (Almby, Tybble, Brickebacken och Sörbyängen) finns ett stort antal skyddsrum.

Campus Grythyttan

Magasinsgatan 12 och 14, Badvägen 2

Campus USÖ

Sjukhusområdet:

A-huset och Parkeringshuset Södra Grev Rosengatan 18

CV-området:

Södra Grev Rosengatan 1 och CV-gatan 18

På andra sidan slussen:

Engelbrektsskolan, Wadköpingsvägen 19, Wadköpingsvägen 23-29 samt 31-35, Slussgatan 10-12

Källa:  MSB:s skyddsrumskarta