”Uppenbart att AI kommer innebära stora förändringar”

Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis.

Helen Remnås på Experis tror att AI i framtiden kommer att hjälpa individen att välja arbetsgivare – snarare än tvärtom.

Jobb kommer att försvinna – men nya jobb kommer också att skapas. AI kommer även ge individen större möjligheter att välja arbetsgivare utifrån sina egna önskemål. Det var några av slutsatserna från måndagens event om hur AI förändrar arbetsmarknaden.

Örebro universitet och Alfred Nobel Science Park arrangerade i måndags kväll ett event tillsammans med rekryteringsbolaget Experis och karriärsajten Ingenjörsjobb. Temat var ”Hur AI och digitalisering förändrar arbetsmarknaden”.

Kvällen började med föreläsningar av Amy Loutfi, professor i informationsteknologi vid Örebro universitet, och Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis.

Amy Loutfi berättade att en vanlig fråga hon får är ”om och när jobben kommer att försvinna på grund av AI”. Hon förstår att människor är oroliga och menar att oron inte är helt obefogad.

Amy Loutfi.

Amy Loutfi, professor i informationsteknologi.

– Det är uppenbart att AI kommer att innebära stora förändringar inom industrin och olika sektorer. Då och då kommer en disruptiv förändring i samhället, ungefär som när tillverkningsindustrin för till exempel bilar automatiserades, så jag tycker inte att det är orimligt att människor är oroliga.

Amy Loutfi pekade ut tre sektorer som hon tror ligger närmast till hands att påverkas av AI: transport, logistik och viss kundtjänst.

– Men hur många människor kommer att försvinna från dessa sektorer? Det vet ingen. Det kan faktiskt bli så att vi bara flyttar människor till andra roller och ansvarsområden.

”Kunskap är det bästa för att lugna oro”

Vad tycker du man ska göra om man är orolig?

– Det bästa för att lugna sin oro tycker jag är att skaffa sig kunskap. Antingen om AI, eller om hur jobb har förändrats genom historien och varför det sker. Att utrusta sig med kunskap är aldrig en dålig idé, säger Amy Loutfi och fortsätter:

­– Jag tror inte att vi kommer att bli sysslolösa, i den meningen att vi alla kommer att bli av med jobben och inte ha något att göra. Ibland känns det som att vi aldrig har varit så upptagna som vi är nu. Däremot tror jag att vi kommer att behöva fokusera på att göra andra saker än i dag – och det behöver inte vara något negativt.

Helen Remnås talade om hur AI kan påverka rekryteringsprocessen. Vissa arbetsgivare har till exempel testat att använda AI för att sålla ut kandidater. Enligt Helen är dock AI i dagsläget överskattat när det handlar om att matcha arbetsgivare och arbetstagare.

– AI handlar mycket om att effektivisera och strömlinjeforma rekryteringsprocessen. Det är ungefär vad AI klarar av i dag. Samtidigt ser vi att arbetsmarknaden är på väg åt ett helt annat håll, där individen kommer att styra preferenserna.

I framtiden, menar Helen Remnås, så kommer individen att i mycket större utsträckning välja arbetsgivare utifrån sina egna önskemål.

– Det är klart att tillgång och efterfrågan spelar roll, men vi ser även i roller där det finns tillgång på kompetens att individens preferenser blir viktiga: ”På vilket sätt gör det här företaget nytta i samhället?” och så vidare.

Individen kommer att använda AI för att välja arbetsgivare

Därför tror Helen Remnås att AI snarare kommer att användas av individen för att välja arbetsgivare, snarare än av arbetsgivare, i framtiden.

– Det är lättare att systematisera företag än individer. Företagen har en kultur och ståndpunkt som är lite lika över tid. Som kandidat kan du ju byta tyckande från dag till dag. Vi har också en högre adaption av teknologi på det privata planet än i företagslivet. Om AI blir tillgängligt för individen så kommer vi kunna börja använda det samma dag, medan det i företagsvärlden måste ske en viss beslutsprocess först.

Dima Aladel.

Dima Aladel, maskiningenjör.

Ett femtiotal besökare lyssnade på föreläsningarna och fick sedan chansen att göra studiebesök i några av forskningslabben på universitetet.

Dima Aladel var en av dem.

– Min svenska mentor jobbar på Alfred Nobel Science Park och hon bjöd in mig hit. Jag är maskiningenjör och jobbar med kraft-, maskin- och värmeteknik, så det var intressant och lärorikt att få komma hit.

Mikael Persson, som är byggingenjör på Integra, besökte också eventet.

Mikael Persson.

Mikael Persson, byggingenjör.

– Det var jättekul och intressant, det är mycket man inte vet om framtiden. Det var fräckt att testa VR.

Vad tror du AI kommer innebära för dig som ingenjör?

– Jag hoppas att AI kommer underlätta arbetet i framtiden. Det kommer säkert innebära stora förändringar, förhoppningsvis till det bättre. Jag känner att det finns mycket man behöver lära sig.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Jesper Eriksson och Anna Lorentzon