Uppsatsarbete förde civilekonom till barnhem i Sri Lanka

Anders Norling framför en havsutsikt.

- Det är en fantastisk möjlighet att få uppleva ett nytt land och en ny kultur. Att få arbeta på barnhemmet har vidgat mina perspektiv. Jag kan varmt rekommendera andra studenter att söka Minor Field Studies stipendium, säger Örebrostudenten Anders Norling.

Nu kan du söka Minor Field Studies stipendium för höstterminen 2017 och vårterminen 2018.

Sista ansökningsdag är 7 september 2017.

När Anders Norling skulle skriva uppsats i företagsekonomi valde han att göra fältstudier på ett volontärcenter som bland annat arbetar med ett barnhem i Sri Lanka. På barnhemmet fick han arbeta som lärare under två veckor i årskurs 1 – 5.

- Det var väldigt kul att prova något nytt. Helt annorlunda från mina ordinarie studier, säger Anders Norling.

Under åtta veckor vistades han i Sri Lanka. Utöver tiden som lärare intervjuade han medarbetarna på volontärcentret och samlade material till uppsatsen som handlar om ledarskap och ekonomistyrning.

- Volontärcentret bygger på medarbetare som betalar för att komma och arbeta. Det var en mindre organisation där ledarskapet handlande om mjuka värden, säger Anders Norling.

- Jag upplevde tiden med barnen som både kul och utmanande, fortsätter han.

Ibland har barnen som bor på barnhemmet varit med om svåra händelser innan de kom dit. För att bemöta barnens frågor och behov behöver barnhemmets personal hjälp och ledning av volontärcentrets ledare.

- Många gånger handlade ledarskapet om att peppa medarbetarna, hjälpa dem bemöta barnens problem från deras tidigare liv. Att vara en positiv källa till barnen som bor på barnhemmet, säger Anders Norling.

Genom att ha gjort utbytesstudier vid två tillfällen, i Shanghai och i Prag och Minor Field Studies i sitt examensarbete är hans cv unikt. Han har precis tagit examen från civilekonomprogrammet och jobbar nu i Stockholm på EY inom revision.

Nu kan du söka stipendium för Minor Field Studies till hösten 2017 eller våren 2018

Är du också intresserad av att göra Minor Field Studies? Nu kan du söka stipendium för höstterminen 2017 och vårterminen 2018. Stipendiet är ett schablonbelopp på 27 000 kr som ska hjälpa dig att finansiera din utlandsvistelse. Fältstudierna pågår under 8 – 10 veckor och du behöver en kontaktperson i det land du ska besöka. Genom Minor Field Studies har du möjlighet att studera frågor som har betydelse för den ekonomiska, sociala, politiska eller kunskapsmässiga utvecklingen i det land du åker till. För dig som är intresserad av att resa ut höstterminen 2017 är det dags att börja arbeta med ansökan redan nu. Välkommen med din ansökan senast den 7 september 2017.

Text: Anna Asplund
Bild: Privat