Utbildning som lyfter Gustafs musikkarriär

Gustaf Karlsén

– Här kan jag utveckla mitt musikintresse till att förhoppningsvis bli ett yrke och jag tror att mitt eget projekt kommer att ha stor nytta av utbildningen här. Men det är tuff konkurrens, alla framgångsrika svenskar inom musikvärlden har inspirerat många andra att haka på.

Gustaf Karlsén har fått med sig ett musikintresse hemifrån med en pappa som spelade mycket under uppväxten. Det utvecklades, som för så många andra, i kommunala musikskolan (Askersund) och musik/estetlinje på gymnasiet (Hallsberg).

– Jag vill skriva låtar både åt mig själv och andra och även arbeta som musikproducent. Jag vill också utveckla mitt eget artistprojekt, säger han och berättar att han spelat och sjungit i olika konstellationer men också ställt upp i olika talangtävlingar.

– Jag gick till final i Örebro län i "Svensktoppen nästa" och det var riktigt bra.  En bra start även om det är lokalt, men man blir lite mer känd och får en del nya kontakter.

Både låtskrivande och studioproduktion

Efter ett år på Ingesunds musikhögskola läser han nu musikproduktionsprogrammet vid Örebro universitet. Staden har ett utbrett musikliv, många band och artister uppträder här, det finns Live at Heart och många andra scener.

– Här får vi en gedigen utbildning i teknisk hantering av en studio, i att skriva låtar och även i entreprenörskap för att kunna bygga en egen verksamhet. Här finns det tillgång till duktiga studiotekniker och vi får vara med i hela processen i samarbete med artister.

Gustaf vill inte välja det ena eller andra spåret utan håller gärna på med både låtskrivande och studioproduktion. Just nu håller han för egen del på med ett par låtar som han ska släppa på sociala medier senare i vår.

Marknadsföring via sociala medier

Den digitala utvecklingen har gjort det billigare på flera sätt att nå ut med egen musik. Det krävs inga jättelika studior med stora mixerbord för att göra en produktion och marknadsföring via sociala medier är enkel och billig.

– Det gäller att vara ihärdig, söka kontakter och inte vara rädd att visa upp det man har. Utbildningen är bra för det. Vi samarbetar mycket och får övning i att visa varandra det vi gjort och få feedback på det.

Text och foto: Lars Westberg

Här finns Gustaf Karlsén på Facebook och Spotify