ÖREBRO UNIVERSITET 20 ÅR

Stämningsfullt Valborgsfirande vid Örebro slott

Bågskyttar tänder brasan i Svartån vid Örebro slott.

Tusentals Örebroare firade Valborgsmässoafton vid Örebro slott tillsammans med Örebro universitet, som i år firar 20 år som universitet.

Det är fjärde året i rad som Örebro universitet med stöd av Örebro kommun arrangerade valborgsfirandet vid Örebro slott. Valborgskören med Örebro studentsångare stod för den musikaliska inramningen, tillsammans med studenter och personal från Örebro universitet, musiker från Musikhögskolan samt Frälsningsarméns musikkår. Allt under konstnärlig ledning av dirigent Fredrik Berglund.

Valborgskören utanför slottet.

Valborgskören bestod av Örebro studentsångare tillsammans med studenter och personal från Örebro universitet.

Musiker från Musikhögskolan

Musiker från Musikhögskolan ackompanjerade Valborgskören.

Fredrik Berglund

Fredrik Berglund är konstnärlig ledare för Valborgsfirandet vid Örebro slott.

Som traditionen bjuder tändes majbrasan som fanns på en flotte i Svartån av bågskyttar i medeltida kläder. Vårtalet hölls i år av Örebro universitets rektor, Johan Schnürer.

Johan Schnürer, rektor vid Örebro universitet

Johan Schnürer, rektor vid Örebro universitet, höll vårtalet vid Valborgsfirandet.

– I år firar Örebro universitet 20 år som universitet och jag ville ta tillfället i akt att tacka för allt det stöd som invånarna i vår region bidrar med. Jag vill också bjuda in örebroarna till vårt 20-årsfirande i oktober och hälsa alla välkomna till oss på Örebro universitet, säger han.

Anna-Karin Andershed, prorektor vid Örebro universitet

Anna-Karin Andershed, prorektor vid Örebro universitet, var konferencier under kvällen.

Valborgsfirandet avslutades med ett pampigt fyrverkeri.

Läs hela vårtalet av rektor Johan Schnürer här.

Foto: Mikael Detlofson