Terminsstart hösten 2016 - årets stora mingel på campus

Dorottya och och Sam Wilson.

Utbytesstudenterna Sam Wilson och Dorottya Tóth minglar på rådhuset i Örebro.

Terminsstarten hösten 2016 kom med höstregn. Men det var ingenting som hindrade över 4000 nya studenter från att låta sig hälsas välkomna till sitt nya studieliv på Campus Örebro - en plats som i sig har en särskilda attraktionskraft.

Lovisa Nilsson och Felicia Nässelblad

För Lovisa Nilsson och Felicia Nässelblad var juristprogrammet en självklarhet.

– Jag gillar att campus är sammanhållet, att allt finns på ett ställe. Jag funderade på Göteborg också, men där är det långt till allt, säger Lovisa Nilsson från Karlstad som nu börjar sin 4,5 år långa utbildning till jurist i Örebro.

Hon tvekade aldrig i sitt val av utbildning:

– Jag bestämde mig redan i åttan för att jag ville bli jurist eftersom jag är intresserad av hur samhället fungerar.

Utbildningsvalet var nästan lika självklart för hennes kurskamrat Felicia Nässelblad från Tranås.

– Jag funderade på att bli läkare, men insåg under gymnasiet att biologi inte var mitt ämne. Jag vill ha utmaningar och därför blev det jurist, säger hon som också hört mycket bra om Örebro som stad.  Både hon och Lovisa Nilsson siktar på att bli åklagare eller advokat.

Adam Nilsson

Adam Nilsson gick lite på magkänsla när han valde utbildning.

Adam Nilsson från Vimmerby letade sig fram innan han fastnade för samhällsplanerarprogrammet.

– Jag gick på magkänslan, konstaterar han, på väg till den första informationen om utbildningen.

Men riktigt så slumpmässigt är inte hans val:

– Jag gillar geografi och hoppas kunna hjälpa till att planera på ett sätt som gynnar människor och miljö. Särskilt för att bryta boendesegregationen, säger han.

Örebro är för honom, som kommer från Vimmerby, en lagom stor stad. Han gillar också det sammanhållna campus som underlättar möjligheten att träffa nya vänner.

Dorottya Tóth från Debrecen i Ungern har som utbytesstudent redan startat sin termin. I förra veckan vimlade hon tillsamman sina studiekamrater på campus och utsattes bland annat för frågesport och svensk matkultur i form av sill och saltlakrits.

Caroline Skoglund, Caroline Johansson, Martina Steineck och Adrian Cesarini syntes väl i första dagens folkmyller.

21-åriga Dorrotya Tóth har ett långt förhållande med Norden. Som 13-åring ”tvingades” hon av sin föräldrar till Finland ett skolutbyte, ett tvång som hon nu är tacksam för.

– Jag gillar Skandinavien, att ni lever nära naturen, till skillnad från i Ungern, säger hon, som valde mellan några svensk universitet för sin utbytesperiod, men fastnade för Örebro på grund av just introduktionsprogrammet.

Hon studerar media och kommunikation i Budapest och ska vid Örebro universitet läsa fyra kurser; i engelska, utvecklingspsykologi, jämlikhet i nordiska välfärdsstater och - svensk politik.

Dorrotya Tóth gillar att planera sin framtid - och att revidera planerna allt eftersom. En vision är att bo vid en fjord. Jo, det är inte enbart Sverige och Örebro som omfattas av hennes vurm för det skandinaviska.

Text och foto: Maria Elisson

Full fart framåt från Novahuset till resten av campus - en av måndagens många vandringar för nya studenter.