Vinnovapengar till innovativa Örebroföretag

Anna Skogh, Fredrik Stenman och Anna Ragén.

Anna Skogh, vd för Rapp AB, Fredrik Stenman, vd för Neurolearn AB och Anna Ragén, koncernchef för Örebro universitet Holding AB.

Två bolag sprungna ur forskning vid Örebro universitet får 300 000 kronor var från Vinnova. "Det här innebär att vi flyttar fram Örebroregionens position på Sverigekartan när det gäller vassa innovationsmiljöer", säger Anna Ragén, koncernchef för Örebro universitet Holding AB.

Rapp AB och Neurolearn AB är två bolag som startats av forskare vid Örebro universitet genom stöd från ORU Innovation och Örebro universitets holdingbolag.

Rapp erbjuder en digital lösning som bygger på forskning av professor Ulrica Nilsson vid Örebro universitet. Den riktar sig till vården och ska möta behovet av systematisk uppföljning av postoperativ vård.

– Pengarna från Vinnova kommer att öka möjligheten till fler affärer inom vården, genom att vi nu kan bli en del av vårdens egna säkerhetssystem, säger Anna Skogh, vd på Rapp AB.

Neurolearn AB är ett bolag som jobbar med att ge företag affärsvärde med hjälp av metoder och tekniker baserade på machine learning och deep learning – ett område som Örebro universitet bedriver framstående forskning inom.

– Vi kommer använda pengarna från Vinnova till att utveckla vår affärs- och leveransmodell med hjälp av kunder och praktiskt tillämpning av artificiell intelligens, säger Fredrik Stenman, vd för Neurolearn AB.

Trendbrott för regionen

Även Örebroföretagen Youcal AB och Splitgrid AB får pengar från Vinnova. Youcal är en digital plattform som hanterar transaktioner inom bokningssystem och Splitgrid är ett bolag som har tagit fram en IT-lösning som fördelar pengar som kommer in i butikers datasystem. Båda företagen har utvecklats genom stöd från Inkubera, ett dotterbolag till Örebro universitets holdingbolag, som coachar innovativa bolag att utveckla sin affärsidé.

Anna Ragén ser det här som ett viktigt trendbrott för hela regionen.

– Vi har tidigare inte haft bolag som har uppfyllt Vinnovas kriterier för att vara ett innovativt startup-företag. Det känns som en mycket viktig indikation på att ekosystemet vid Örebro universitet börjar fungerar enligt den process och den målsättning vi jobbat för, säger Anna Ragén.

Totalt var det 400 bolag som ansökte om Vinnovas bidrag till innovativa startup-bolag. Kravet för att få pengar var att bolagen ska ha ”nyskapande lösningar som kan nå marknaden och bidra till Sveriges utveckling och konkurrenskraft”. Sammanlagt delades 27 miljoner kronor ut till 92 bolag.

Text: Jesper Eriksson, Anna Lorentzon
Foto: Jesper Eriksson