Gör som Anders och Robert – testa elcykel gratis

Robert Högg står med en svart cykel på campus bredvid ett cykelställ.

Robert Höög.

Anders Crommert och Robert Höög är två av de trettio medarbetare och studenter vid Örebro universitet som under höstterminen fick möjlighet att kostnadsfritt testa elcykel under två veckor.
– Utifrån det här kommer jag att köpa en elcykel, säger Anders Crommert.

Du som är medarbetare eller student vid Örebro universitet kan få testa elcykel gratis i två veckor. Under våren finns chansen att delta i någon av de sex testperioderna som pågår mellan 28 mars till 30 juni.

Här kan du läsa mer och anmäla ditt intresse.

Han är laboratorieingenjör vid institutionen för naturvetenskap och teknik och bor i Vintrosa som ligger två mil utanför Örebro. Resan med elcykel tar cirka en timme, enkel resa.

– Det fungerade bra, jag vaknade till och fick motion på vägen till jobbet. Det finns cykelväg i stort sett hela vägen från universitetet till Vintrosa.

Tidigare har han tagit bussen, en resa som tog 50 minuter. Men efter att ha haft möjligheten att ta med sin cykel bak på bussen försvann började resan ta längre tid.

För att slippa ett extra bussbyte och en längre resa valde han att testa att trampa hela sträckan i stället.

– Det var förvånansvärt enkelt att cykla med elcykel. Man behöver inte vara supertränad för det.

Även Robert Höög är positivt inställd till testet av elcykel. Han studerar till ämneslärare i historia och samhällskunskap och bor i Rynninge, ett bostadsområde cirka fem kilometer från universitetet. För honom är bilen det vanligast färdmedlet till universitetet.

– Cykeln är lätt att trampa och man tar sig fram fort. Den är nästan som en moped, säger Robert Höög.

En stor vinst med elcykeln som både Anders Crommert och Robert Höög ser är att man inte blir svettig. Och batteriet håller under en hel dag.

– Men som student behöver man kånka runt på batteriet under en dag på campus. Det skulle vara en fördel om det fanns fler förvaringsmöjligheter, säger Robert Höög.

– Universitetet skulle även behöva säkrare cykelförvaring. Någon typ av låsbart cykelgarage vore toppen, det skulle ge ett signalvärde om att vi satsar på hållbarhet om det gjordes en sådan investering, säger Anders Crommert.

Nu när ytterligare sex testperioder av elcykel erbjuds under våren, tycker både Anders Crommert och Robert Höög att man ska passa på att testa om man är nyfiken.

– Det var enkelt och gesvint, fungerade smärtfritt. Extra plus var att jag fick prova cykeln förutsättningslöst under en längre period, utan krav på köp, säger Anders Crommert.

Text: Anna Asplund
Foto: Anna Asplund och privat