Ny möjlighet för studenter att påverka universitetets utbildningar

Max Vermunt och Johanna Björklund.

– Många vet inte vad de kan eller får bidra med. Från grundskolan och gymnasiet är vi inskolade i att det finns en läroplan. Som student kan du vara med och påverka, säger Max Vermunt.

Han och läraren Johanna Björklund bjuder in studenter till en workshop – som är startskottet för ett nytt projekt som ska göra det enklare för studenter att påverka.

Workshop om reellt studentinflytande

Dag: 10 mars 2023
Tid: 13:15 – 16:00
Plats: Hörsal P2

– Jag hör ofta att studenter har åsikter om sin utbildning, men det är sällan de tar tag i att förändra det de tycker är mindre bra, säger Max Vermunt, som pluggar till civilingenjör och är ordförande för kårsektionen TekNat.

Det är Institutionen för naturvetenskap och teknik och Plattformen för en hållbar framtid (PSF) vid Örebro universitet som anordnar workshopen i reellt studentinflytande. Studenter, lärare och medarbetare som arbetar med utbildningsfrågor från hela universitetet är inbjudna.

Målet med workshoppen är att studenter ska få kunskap om hur de kan påverka sina studier och hur de i framtiden kan påverka sin situation och arbetsplats. Viggo Kann, professor vid Kungliga tekniska högskolan, KTH, kommer att berätta om ett program som han är ansvarig för, som handlar om just studentinflytande.

– I Örebro är vi i början på något som ska bli så spännande, säger Johanna Björklund, lärare och ämnesansvarig för Miljövetenskapligt program, Hållbara livsmedelssystem.

– Studentinflytande gör utbildningen bättre. Men studentinflytande handlar också om demokrati, vilket är en nyckelkompetens i samhället och för hållbar utveckling, tillägger hon.

Hon vill att studenter ska lära sig hur de kan påverka sin utbildning – inte bara här och nu utan även för kommande studenter – och att de ska få redskap att arbeta med hållbar utveckling i framtiden.

– Vi behöver göra stora förändringar för att få ett hållbart samhälle. Därför behöver studenterna få kunskap om vad de kan göra för att påverka sin utbildning så att de verkligen får med sig de kunskaper och kompetenser som de behöver i sin framtida yrkesroll, säger Johanna Björklund.

Tanken är att efter kursen sätta ihop en projektgrupp med studenter och att de ska arvoderas för uppdraget och få ett intyg för sina insatser.

Text och foto: Anna Asplund