Tio tips som gör det lättare att cykla i Örebro

En målad cykelsymbol på en cykelbana. I bakgrunden syns en cyklist.

Många väljer att cykla i Örebro.
Avstånden är ofta korta och det är lätt att ta sig fram på långa cykelvägar utan backar.
Här är tio tips som gör det ännu snabbare och säkrare att cykla i Örebro.

Två cyklister cyklar på en asfalterad cykelbana, ett huvudcykelstråk i Örebro. I kanten av cykelbanan är ett orange streck målat.

Den ena sidan av vägen mellan universitetet och centrala Örebro är ett huvudcykelstråk.

1) Det finns cykelbanor som är snabbare än andra.

Det går snabbt att ta sig fram på cykel i Örebro, en platt stad med få backar.

Men det finns faktiskt cykelvägar som är gjorda för att du ska kunna ta dig fram extra snabbt. De kallas huvudcykelstråk och är uppmärkta med en orange linje i kanten. Huvudcykelstråken är raka, har bättre belysning och prioriteras vid snöröjning. De är gjorda för att fler ska kunna ta sig till jobbet, skolan eller universitetet på kort tid. Hittills finns ungefär 23 km huvudcykelstråk.

Närbild på pumpning av cykel. Vi ser ett däck och ett par händer som håller i munstycket till en en pump.

Örebro kommun (och kommunens bolag) har 15 pumpstationer från Svampen i norr till Brickebacken i Söder.

2) Här finns gratis luft.

Det finns gott om ställen i Örebro där det går att pumpa cykeln gratis.

På vårt campus i Almby finns en pump vid entrén till Långhuset från parkeringen och på en av Långhusets väggar, mittemot Teknikhusets entré. På Campus USÖ finns möjligheten att pumpa sin cykel vid T-huset.

Pumpstationer finns också i en del bostadsområden, hos cykelhandlare och vid Ica Maxi universitetet. Extra populära och lätta att hitta till är de två stationerna på Drottninggatan. Den ena finns på övergången över Rudbeckstunneln (nära McDonalds) och den andra vi Stortorgets övre del (tvärs över gatan från Nicolaikyrkan)

3) Det finns kartor om du inte hittar.

Det finns ungefär 215 kilometer gång- och cykelbanor i Örebro, så chansen är ganska stor att du slipper cykla bland bilar när du tar dig fram. Men det gäller ju att hitta dem också.

En karta över huvudcykelstråken hittar du här.

De vanliga cykelbanorna finns också på en karta, men den har några år på nacken. Det kan alltså finnas fler cykelbanor än på kartan.

Balkonger på ett hus, där cyklar placerats för att inte bli stulna.

Många skyddar sina cyklar från att bli stulna. På studentboendet Student City i centrala Örebro har varje våning cykelbalkonger för att göra det extra knepigt för tjuven att komma åt cyklarna.

4) På cykelramen finns ett viktigt nummer.

Det är ett elände att få sin cykel stulen. I många bostadsområden går det att skydda sig genom att låsa in cykeln i ett cykelförråd, men tyvärr blir många av med sina cyklar varje år.

Mindre känt är att många av dem faktiskt dyker upp igen.

Varje år lämnas mängder av upphittade cyklar in till polisen. Många av dem går det aldrig att hitta en ägare till, eftersom det saknas ett ramnummer i polisanmälan. Så vill du öka chanserna att få tillbaka en cykel som försvunnit, så skriv upp ramnumret (eller ta en bild på det med mobilen). Ramnumret brukar sitta mellan pedalerna på ramens undersida. Ibland kan det också sitta på andra ställen på ramen, som vid styrröret eller sadelröret.

5) På jakt efter en billig cykel? Här finns de.

Det finns många cykelhandlare i Örebro. De riktigt stora butikskedjorna finns i Marieberg och vid Eurostop. Inne i centrum, i flera bostadsområden och på vägen mellan universitetet och centrum finns en lång rad cykelhandlare. De konkurrerar inte bara med priset. Ibland kan du till exempel få en bra garanti, en tids stöldskyddsförsäkring eller flera års gratis service när du köper cykel. Det är smart att jämföra några olika butiker. Många av de mindre handlarna säljer både begagnade och nya cyklar.

Men det finns också andra sätt att köpa en cykel. Till exempel på annonssajter som Blocket eller facebookgrupper för köp- och sälj i Örebro. Övergivna cyklar från kommunala bostadsföretaget Öbos områden rustas också upp och säljs i Tybble centrum, nära universitetet.

Kraftig rost på en sadelstolpe.

Här är ett varningstecken: kraftig rost på sadelstolpen. Kolla om sadeln går att höja och sänka innan du köper en cykel som ser ut så här.

6) Titta lite extra på det här när du köper begagnat.

Det går att fynda när man köper en begagnad cykel – men det kan också bli dyrt och ta tid med reparationer. Titta noggrant över hur cykeln ser ut. Är sadeln trasig? Är kedjan gammal och rostig? Saknar däcken mönster eller är spruckna på sidorna? Är något av hjulen snett? Eller är kanske flera ekrar borta?

Bland det viktigaste att kontrollera är att styret och sadelstolpen inte har rostat fast. Då går det inte att ändra höjden på cykeln. Kanske har du tur och höjden passar dig, men tänk då på att cykeln blir svår att sälja vidare när du flyttar eller vill byta ut den.

Provcykla innan du köper. Testa växlar och bromsar under färd.

7) Hur vet jag att jag inte köper en stulen cykel?

Försäkringsbolaget IF har gjort en lång sammanställning över vanliga varningstecken när någon försöker sälja en stulen cykel. Till exempel att priset är misstänkt lågt, att säljaren vill träffas på stan istället för hemma, att cykeln är ommålad, låset är trasigt och att ramnumret är bortslipat. De ger också rådet att alltid be att få titta på säljarens legitimation.

Exteriörbild av Örebro kommuns cykelgarage, en låg byggnad med stora glasfönster runt om.

Här går att hyra låst cykelplats.

8) Det går att låsa in cykeln när man pendlar med tåget eller länsbussen.

Vid Resecentrum i Örebro (där både länsbussarna och tågen går) finns ett låst cykelgarage. Där går det att hyra plats för 30 dagar i taget. Smidigt om man pendlar till andra orter under en period – till exempel för dig som läser i Grythyttan och bor i Örebro eller tvärtom.

9) Vissa cykelbanor snöröjs mycket bättre än andra.

I Örebro sopsaltas en del av cykelbanorna på vintern. Det betyder att all is och snö tas bort med en särskild maskin. Väglaget blir nästan som på sommaren, med bar asfalt. Men salt riskerar förstås att ge rost på cykeln.

På vägen från city till universitetet är den södra cykelbanan sopsaltad. Det är den som har ett orange streck längs kanten.

På kommunens karta går det att se vilka vägar som sopsaltas. Där finns också alla kommunens pumpstationer och cykelräknare.

Ett räcke vid en cykelbana. I bakgrunden syns suddiga cyklister.

Det här räcket finns vid en korsning på vägen till Örebro universitet. Det är gjort för att flera cyklister ska kunna stanna här i väntan på nästa gröna ljus. Då slipper man också blockera korsningen med en annan cykelväg som finns mellan räcket och trafikljuset.

10) Det finns små detaljer som underlättar ditt cyklande.

Längs många av Örebros cykelvägar finns små detaljer som underlättar för dig som cyklist. Till exempel finns räcken där du kan vänta på grönt ljus utan att behöva sätta ner foten i marken.

På en del gator inne i centrala Örebro finns markerade cykelfält vid sidan av gatan. Där får inga bilar köra eller parkera. Det gör också att cykeltrafiken kan flyta på även när det är stopp i biltrafiken.

Vid vissa rödljus mynnar cykelfältet ut i en cykelbox.  Det är en fyrkant längst fram där bara cyklister får stanna och vänta på grönt ljus. Cyklister kan alltså stå i bredd framför väntande bilar.

En del cykelbanor har också fått egen belysning för att sikten ska bli så bra som möjligt även i mörker. Det gäller till exempel sträckan från universitetet in mot centrala Örebro.

Text och foto: Jesper Mattsson