”Digital undervisning kräver nytänkande”

Magnus Hansson sitter på en bänk med grönt bladverk bakom sig.

Digital undervisning kräver nya sätt att paketera innehåll på – och en helt ny pedagogik. Det menar Magnus Hansson, docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan på Örebro universitet.
– Det går inte att ta en tre timmar lång föreläsning ”från pärm till skärm” och bara stuva in i ett digitalt format, säger han.

– Vi ställde om över en natt – och vi har levererat!

Magnus Hansson är både stolt och imponerad över vad han själv och kollegorna vid Örebro universitet har åstadkommit under corona-våren 2020. Men han märkte snabbt att det inte funkar att bara ta den gamla vanliga undervisningen och stoppa in i datorn.

– Jag ställde upp en kamera på ett stativ hemma och spelade in mina föreläsningar, men det var jävligt svårt att föreläsa för krukväxterna. De är en dålig publik, säger han lite skämtsamt.

Utan interaktivitet och dialog blev det svårt att hålla ångan uppe. Och när han tittade på statistik från Youtube såg han att hälften av studenterna inte ens orkar titta på mer än halva föreläsningen.

– I en föreläsningssal går det att växla mellan monolog och dialog, du kan bygga en story som hänger ihop och du har med dig studenterna på ett helt annat sätt. Så funkar det inte om man tittar via datorn. Det blir väldigt mastigt med monolog i tre timmar.

Dela upp föreläsningen i mindre block

Hans tips är att dela upp föreläsningen i flera mindre delar, utifrån olika teman.

– Du kanske kan ha fyra olika block, och dessutom lägga till en introduktion där du förklarar upplägget. Och det är jätteviktigt att också erbjuda en frågestund eller ett forum för dialog och diskussion efteråt, även om själva föreläsningarna är inspelade i förväg.

Magnus Hansson har också frågat sina studenter om hur de har upplevt våren. De flesta var positiva, och tyckte att det har fungerat bra, trots att tekniken strular ibland. Här menar Magnus att det gäller att ta ansvar som lärare.

– Det går inte att skylla på teknikstrul eller att vi jobbar i många olika system. Studenterna förväntar sig att vi ska kunna hantera tekniken, publicera länkar i god tid och inte sitta och prata med mute-knappen aktiverad. Vi måste steppa upp och fixa det!

Tydlig handledning motverkar prokrastinering

Den stora utmaningen för många studenter handlar om disciplin, och att undvika prokrastinering. Här menar Magnus Hansson att det handlar om att vara ännu tydligare än vanligt med vad studenterna behöver göra för att hänga med.

– Vi har förvisso redan kurs- och läsanvisningar, men jag tror att det krävs att vi också erbjuder andra typer av studiehandledningar för att hjälpa studenterna att kunna bocka av uppgifter allt eftersom, för att inte hamna på efterkälken.

Många studenter upplever också att det är tråkigt att inte träffas. Här känner Magnus Hansson en oro, framför allt för nya studenter.

– Hela första året handlar om att socialiseras in till livet som student: att bygga struktur, få nya vanor och skapa nätverk. Det går inte att ersätta via ett digitalt medium. Det är en utmaning som vi måste prata mer om.

Mer tid för dialog

Magnus Hansson ser våren 2020 som en viktig period av lärande, och han hoppas att vi ska dra nytta av de erfarenheter vi har fått. Han trycker på att det handlar om att jobba långsiktigt. Genom att till exempel återanvända inspelade föreläsningar, skulle tid kunna frigöras till annat.

– Det här skapar ju förutsättningar att bygga pedagogiska aktiviteter på ett nytt sätt. Ren fakta passar bra att lära sig digitalt, men att göra analyser och omsätta kunskap till praktik kräver dialog – och kanske kan vi utnyttja tiden som frigörs till mer dialog med studenterna, säger han.

Redan tidigare har Magnus Hansson tillsammans med några studenter utvecklat en hemsida, där han samlar material som presentationer, föreläsningar, mallar och länkar. Fördelen gentemot Blackboard är att han då kan använda samma material även nästa termin, utan att behöva ladda upp allt igen.

Och för att möta åtminstone en liten del av de mer sociala behoven hos studenterna, har han också skapat listor på Spotify med musik som knyter an till de ämnen han föreläser om. Han jobbar också på att få till en lite snyggare design på sina presentationer.

– Vi behöver bli bättre på att paketera våra föreläsningar och presentationer, det är sådant som påverkar studenternas förmåga att ta till sig undervisningen, säger Magnus Hansson.

Text, bild och film: Anna Lorentzon