Högskolepedagogikens grunder är som framgår av namnet en viktig bas i din högskolepedagogiska kompetens. I likhet med kurserna "Att jobba rättssäkert och effektivt som lärare" och "Högskolepedagogiska perspektiv" är den obligatorisk. Dessa tre kurser måste ingå bland de minst 10 veckors behörighetsgivande utbildning som krävs för lektorat. De övriga tre veckorna kan du välja bland våra temakurser.
I Högskolepedagogikens grunder arbetar deltagarna med pedagogisk utveckling som sätter studenternas lärande i centrum. Under kursen kommer varje deltagare att utveckla ett pedagogiskt moment, och den avslutande kursuppgiften utgörs av en pedagogisk reflektion över utvecklingsarbetet. Vid utvecklingen av momentet måste juridiska, pedagogiska och didaktiska aspekter beaktas, och vid kurstillfällena uppmärksammas därför såväl nationella regelverk och lokala styrdokument som olika perspektiv på lärande, olika typer av läraktiviteter och olika former för examination.
Som studieformer används presentationer, seminarier, workshops och reflektionsövningar. Undervisningen bedrivs både i helgrupp och i mindre arbetsgrupper. Kursmaterial och kursinformation publiceras på Örebro universitets lärplattform.
160 h motsvarande 4 veckors heltidsstudier eller 6 hp. Observera att godkänt resultat på kursen inte automatiskt ger högskolepoäng (hp) utan endast efter beslut om tillgodoräknande från institutionen kan hp ges.
Träffar: 4 undervisningstillfällen + 1 examinationsdag Närvarokrav: Eftersom det kollegiala utbytet av erfarenheter är ett viktigt inslag på kursen är deltagande i all undervisning obligatoriskt. Vid förhinder ska deltagaren kontakta kursansvarig i god tid för en diskussion om hur läraktiviteten kan genomföras eller kursinnehållet inhämtas på annat sätt. Vid en närvarograd lägre än 75 % måste deltagaren gå om kursen.
Akademisk examen om minst 180 hp. Inget urval görs. Sökande bereds plats allt eftersom en komplett* ansökan inkommer till Högskolepedagogiskt centrum. Anmälan kan komma att stänga före sista anmälningsdag om kursen fylls och därmed kan kursen bli fulltecknad före sista anmälningsdag. Vid för få anmälda, kan kursen komma att ställas in.
*Komplett ansökan innebär att den digitala anmälan har inkommit samt att din närmaste chef har godkänt ditt deltagande.
Högskolepedagogikens grunder
Behörighetsgivande kurs i högskolepedagogik, 4 veckor (Foundations of teaching and learning)
1 ALLMÄN INFORMATION
Örebro universitets högskolepedagogiska kursutbud är utarbetat i enlighet med de rekommendationer om omfattning, mål och behörighet för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning som antogs av Sveriges Universitets- och Högskoleförbund (SUHF) 2016-04-14, bland annat för att underlätta ömsesidigt erkännande av kurserna lärosäten emellan. Vid Örebro universitet ges kurserna som personalutbildning. I kursen Högskolepedagogikens grunder arbetar deltagarna med följande av SUHF:s mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning:
Deltagaren ska
kunna diskutera och problematisera studenters lärande inom det egna ämnesområdet utifrån utbildningsvetenskaplig och/eller ämnesdidaktisk forskning med relevans för undervisning i högskolan,
självständigt, och tillsammans med andra, kunna planera, genomföra och utvärdera undervisning och examination på vetenskaplig eller konstnärlig grund inom det egna kunskapsområdet,
kunna använda relevanta nationella och lokala regelverk samt diskutera samhällets mål med den högre utbildningen och det akademiska lärarskapet i relation till den egna praktiken och studenternas medverkan i utbildningen,
kunna tillvarata, analysera och kommunicera egna och andras erfarenheter samt relevanta resultat av forskning som grund för utveckling av utbildning och av den egna professionen.
2 OM KURSEN
Högskolepedagogikens grunder motsvarar 160 arbetstimmar, d.v.s. fyra veckors heltidsstudier, och kursplanen är beslutad av föreståndaren för Högskolepedagogiskt centrum 2020-06-08.
2.1 Kursens mål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
utveckla ett pedagogiskt moment grundat på medvetet valda pedagogiska principer och ämnesdidaktiska överväganden och med hänsyn tagen till relevanta lagar, förordningar och styrdokument,
beskriva, analysera och värdera olika läraktiviteter och examinationsformer i relation till uppsatta kursmål,
identifiera pedagogiska och didaktiska problem och utmaningar och med stöd i högskolepedagogisk och ämnesdidaktisk forskning och litteratur reflektera över möjliga och hållbara lösningar,
självständigt och tillsammans med andra planera och genomföra en läraktivitet som främjar hållbart lärande samt
kritiskt och konstruktivt diskutera sina egna och andras pedagogiska och didaktiska ställningstaganden och val.
2.2 Kursens innehåll
I Högskolepedagogikens grunder arbetar deltagarna med pedagogisk utveckling som sätter studenternas lärande i centrum. Under kursen kommer varje deltagare att utveckla ett pedagogiskt moment, och den avslutande kursuppgiften utgörs av en pedagogisk reflektion över utvecklingsarbetet. Vid utvecklingen av momentet måste juridiska, pedagogiska och didaktiska aspekter beaktas, och vid kurstillfällena uppmärksammas därför såväl nationella regelverk och lokala styrdokument som olika perspektiv på lärande, olika typer av läraktiviteter och olika former för examination.
2.3 Studieformer
Som studieformer används presentationer, seminarier, workshoppar och reflektionsövningar. Undervisningen bedrivs både i helgrupp och i mindre arbetsgrupper. Kursmaterial och kursinformation publiceras på Örebro universitets lärplattform.
2.4 Obligatorisk närvaro
Eftersom det kollegiala utbytet av erfarenheter och kunskaper är ett viktigt inslag på kursen är deltagande i all undervisning obligatoriskt. Vid förhinder ska deltagaren kontakta kursansvarig i god tid för en diskussion om hur läraktiviteten kan genomföras eller kursinnehållet inhämtas på annat sätt. Vid en närvarograd lägre än 75 % måste deltagaren gå om kursen.
2.5 Examination
Kursen examineras i ett examinationsseminarium, en kamratgranskad läslogg och en pedagogisk reflektionsuppgift.
Högskolepedagogikens grunder examineras med betygsstegen U (Underkänd) och G (Godkänd). Vid ett underkänt resultat har deltagaren rätt till omexamination under två år efter ordinarie examination.
2.6 Litteratur
Elmgren, Maja & Ann-Sofie Henriksson. (2016). Universitetspedagogik. Tredje upplagan. Lund: Studentlitteratur. 334 s.
För anställda vid universitetet erläggs ingen avgift utan kostnaden bekostas av fakultetsmedel.
Externa deltagare betalar en kursavgift som motsvarar 2000 kr ex moms/veckas heltidsstudier. Kurskostnaden faktureras efter kursstart. Vid avbokning efter sista anmälningsdag ca 1 månad före kursstart, utan synnerliga skäl, kommer Högskolepedagogiskt centrum att avgiftsbelägga deltagarens beställande enhet med 2000 kr.
Kursen kommer att ges digitalt eller fysiskt på campus beroende på hur situationen ser ut för Covid -19 under höstterminen 2021.
Kursdatum:
Tis 21/9 Tis 12/10 Tis 26/10 Tis 9/11 Tis 30/11
Samtliga kurstillfällen är heldagar 09:15 - 16:00.
Kursansvarig Henric Bagerius svarar på frågor om kursinnehåll. Telefon 019-30 36 51, e-post:
Kursadministratör Anna Asplund svarar på praktiska frågor om tider, lokaler och registrering i lärplattformen Blackboard, fakturor med mera. Telefon 019-30 37 84, e-post:
Anmälan är öppen från 15 mars till längst 15 oktober. Observera att anmälan kan komma att stänga före sista anmälningsdag om kursen fylls. Länk till anmälan.
Kursen kommer att ges digitalt eller fysiskt på campus beroende på hur situationen ser ut för Covid -19 under vårterminen 2021.
Kursen ges på följande tisdagar kl. 09.15-15.45:
Tisdagen den 2 mars 2021: kurstillfälle 1 Tisdagen den 23 mars 2021: kurstillfälle 2 Tisdagen den 13 april 2021: kurstillfälle 3 Tisdagen den 4 maj 2021: kurstillfälle 4 Tisdagen den 25 maj 2021: examinationsseminarium