Kursen riktar sig till dig som vill dokumentera dina pedagogiska meriter och skapa en pedagogisk portfölj som underlag för ansökan om tjänst, docentur eller excellent lärarskap vid Örebro universitet
Kursen Pedagogisk meritering vänder sig till den som vill bli bättre på att synliggöra sin pedagogiska skicklighet och lyfta fram sina högskolepedagogiska meriter. Under kursen får deltagarna reflektera över sin högskolepedagogiska verksamhet, och den avslutande kursuppgiften utgörs av en portfölj där deltagarna redogör för sin pedagogiska grundsyn, visar hur den omsätts i praktiken och diskuterar sin professionella utveckling som lärare. Kursen är av särskilt intresse för den som tänker söka tjänst med pedagogiska arbetsuppgifter vid Örebro universitet eller planerar att lämna in en ansökan för att utses till docent eller excellent lärare vid lärosätet.
80 h motsvarande 2 veckors heltidsstudier eller 3 hp. Observera att godkänt resultat på kursen inte automatiskt ger högskolepoäng (hp) utan endast efter beslut om tillgodoräknande från institutionen kan hp ges.
4 träffar (halvdagar).
Närvarokrav: Eftersom det kollegiala utbytet av erfarenheter är ett viktigt inslag på kursen är deltagande i all undervisning obligatoriskt. Vid förhinder ska deltagaren kontakta kursansvarig i god tid för en diskussion om hur läraktiviteten kan genomföras eller kursinnehållet inhämtas på annat sätt. Vid en närvarograd lägre än 75 % måste deltagaren gå om kursen.
Behörig är den som har avslutat:
Universitetspedagogik 1 eller Learning and teaching in higher education 1 + Universitetspedagogik 2 eller Learning and teaching in higher education 2 eller Universitetspedagogik 1 eller Learning and teaching in higher education 1 + Att jobba rättssäkert och effektivt som lärare eller Legal certainty and effectiveness in teaching + Universell design för lärande eller Universitetspedagogik 1 eller Learning and teaching in higher education 1 + Att jobba rättssäkert och effektivt som lärare eller Legal certainty and effectiveness in teaching + Högskolepedagogiska perspektiv eller Perspectives in Higher Education eller Högskolepedagogikens grunder eller Foundations of teaching and learning + Att jobba rättssäkert och effektivt som lärare eller Legal certainty and effectiveness in teaching + Högskolepedagogiska perspektiv eller Perspectives in Higher Education eller har förvärvat ovanstående kunskaper på annat sätt.
Inget urval görs. Sökande bereds plats allt eftersom en komplett * ansökan inkommer till Högskolepedagogiskt centrum. Anmälan kan komma att stänga före sista anmälningsdag om kursen fylls och därmed kan kursen bli fulltecknad före sista anmälningsdag. Vid för få anmälda, kan kursen komma att ställas in.
*Komplett ansökan innebär att den digitala anmälan har inkommit samt att din närmaste chef har godkänt ditt deltagande. För denna kurs krävs också att du har styrkt din behörighet för gällande förkunskapskrav.
Pedagogisk meritering
Behörighetsgivande kurs i högskolepedagogik, 2 veckor (Developing a teaching portfolio)
1 ALLMÄN INFORMATION
Örebro universitets högskolepedagogiska kursutbud är utarbetat i enlighet med de rekommendationer om omfattning, mål och behörighet för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning som antogs av Sveriges Universitets- och Högskoleförbund (SUHF) 2016-04-14, bland annat för att underlätta ömsesidigt erkännande av kurserna lärosäten emellan. Vid Örebro universitet ges kurserna som personalutbildning.
I kursen Pedagogisk meritering arbetar deltagarna med följande av SUHF:s mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning:
Deltagaren ska
kunna diskutera och problematisera studenters lärande inom det egna ämnesområdet utifrån utbildningsvetenskaplig och/eller ämnesdidaktisk forskning med relevans för undervisning i högskolan,
kunna använda relevanta nationella och lokala regelverk samt diskutera samhällets mål med den högre utbildningen och det akademiska lärarskapet i relation till den egna praktiken och studenternas medverkan i utbildningen,
visa ett reflekterat förhållningssätt till det egna akademiska lärarskapet, relationen till studenterna, samt till den högre utbildningens värdegrund såsom demokrati, internationalisering, jämställdhet, likabehandling och hållbarhet,
kunna tillvarata, analysera och kommunicera egna och andras erfarenheter samt relevanta resultat av forskning som grund för utveckling av utbildning och av den egna professionen.
2 OM KURSEN
Pedagogisk meritering motsvarar 80 arbetstimmar, d.v.s. två veckors heltidsstudier, och är beslutad av föreståndaren för Högskolepedagogiskt centrum 2019-06-24.
2.1 Kursens mål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
redogöra för sitt pedagogiska förhållningssätt, förankra det i högskolepedagogisk och ämnesdidaktisk forskning och reflektera över hur det relaterar till universitetets pedagogiska grundsyn och vision för utbildning,
visa och förklara hur det pedagogiska förhållningssättet förverkligas i pedagogisk praktik och problematisera sina pedagogiska och didaktiska ställningstaganden samt
analysera sin professionella utveckling som lärare och lyfta fram sina pedagogiska meriter.
2.2 Kursens innehåll
Kursen Pedagogisk meritering vänder sig till den som vill bli bättre på att synliggöra sin pedagogiska skicklighet och sina pedagogiska meriter. Under kursen får deltagarna reflektera över sin högskolepedagogiska verksamhet, och den avslutande kursuppgiften utgörs av en pedagogisk portfölj där deltagarna redogör för sitt pedagogiska förhållningssätt, visar hur det förverkligas i pedagogisk praktik och analyserar sin professionella utveckling som lärare. Kursen är av särskilt intresse för den som tänker söka tjänst med pedagogiska arbetsuppgifter vid Örebro universitet eller planerar att lämna in en ansökan för att utses till docent eller excellent lärare vid lärosätet.
2.3 Studieformer
Som studieformer används presentationer och workshoppar. Undervisningen kan bedrivas både i helgrupp och i mindre arbetsgrupper. Kursmaterial och kursinformation publiceras på Örebro universitets lärplattform.
2.4 Obligatorisk närvaro
Eftersom det kollegiala utbytet av erfarenheter och kunskaper är ett viktigt inslag på kursen är deltagande i all undervisning obligatoriskt. Vid förhinder ska deltagaren kontakta kursansvarig i god tid för en diskussion om hur läraktiviteten kan genomföras eller kursinnehållet inhämtas på annat sätt. Vid en närvarograd lägre än 75% måste deltagaren gå om kursen.
2.5 Examination
Kursen examineras genom en pedagogisk portfölj där deltagaren redogör för sitt pedagogiska förhållningssätt, visar hur det förverkligas i pedagogisk praktik och analyserar sin professionella utveckling som lärare.
Pedagogisk meritering examineras med betygsstegen U (Underkänd) och G (Godkänd). Vid ett underkänt resultat har deltagaren rätt till omexamination under två år efter ordinarie examination.
2.6 Litteratur
Winka, Katarina & Åsa Ryegård (2019). Pedagogisk portfölj: För karriär och utveckling. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. 160 s.
Dessutom tillkommer ca 250 sidor obligatorisk och valbar litteratur som anges vid kursstart.
2.7 Kursintyg
Efter avslutad kurs utfärdas kursintyg.
3 KRAV PÅ TIDIGARE KUNSKAPER
Universitetspedagogik 1, Högskolepedagogikens grunder eller motsvarande.
Kursen kommer att ges digitalt eller fysiskt på campus beroende på hur situationen ser ut för Covid -19 under höstterminen 2021.
Kursdatum:
Måndag 20/9 Måndag 11/10 Måndag 8/11 Måndag 29/11
Samtliga kurstillfällen är 13.15-16.00.
För anställda vid universitetet erläggs ingen avgift utan kostnaden bekostas av fakultetsmedel.
Externa deltagare betalar en kursavgift som motsvarar 2000 kr ex moms/veckas heltidsstudier. Kurskostnaden faktureras efter kursstart. Vid avbokning efter sista anmälningsdag ca 1 månad före kursstart, utan synnerliga skäl, kommer Högskolepedagogiskt centrum att avgiftsbelägga deltagarens beställande enhet med 2000 kr.
Kursansvarig Henric Bagerius svarar på frågor om kursinnehåll. Telefon 019-30 36 51, e-post:
Kursadministratör Anna Asplund svarar på praktiska frågor om tider, lokaler och registrering i lärplattformen Blackboard, fakturor med mera. Telefon 019-30 37 84, e-post:
Anmälan är öppen från 15 mars till längst 15 oktober. Observera att anmälan kan komma att stänga före sista anmälningsdag om kursen fylls. Länk till anmälan.
Kursen kommer att ges digitalt vårterminen 2021.
Kursen ges under följande onsdagar mellan klockan 09.15 - 12.00:
Onsdagen den 24 mars: kurstillfälle 1 Onsdagen den 21 april: kurstillfälle 2 Onsdagen den 12 maj: kurstillfälle 3 Onsdagen den 2 juni: kurstillfälle 4