This page in English

Högskolepedagogiskt centrum

Att hålla seminarier på distans

I ett seminarium står diskussionen i fokus – mötet mellan olika uppfattningar, synsätt och tolkningar – och när ett seminarium ska genomföras på distans måste du som lärare därför fundera över hur du ska få studenterna att interagera med varandra trots att de befinner sig på olika platser och inte alltid kan se eller ens höra varandra.

Ett välfungerande seminarium förutsätter att alla som deltar är beredda att vara aktiva och bidra till diskussionen med sina tankar och idéer, och oavsett om seminariet sker med fördröjd (asynkron) kommunikation i ett diskussionsforum eller med direkt (synkron) kommunikation i ett verktyg för digitala möten är det viktigt att resultatet blir ett meningsfullt meningsutbyte.

I vissa fall kan det finnas en poäng att genomföra ett distansseminarium i ett diskussionsforum där studenterna postar sina inlägg och sedan får återkoppling på dem av andra studenter. Det ger studenterna tid att fundera och reflektera innan de svarar, och eftersom diskussionen som regel fortgår över en längre tid kan den utvecklas i flera olika riktningar och i slutändan belysa en mängd olika aspekter. Jämfört med en diskussion som förs ansikte mot ansikte kommer ofta fler studenter till tals i en forumdiskussion, och för studenter som vanligtvis sitter tysta i seminarierummet kan forumet vara ett sätt att göra sin röst hörd. Samtidigt kan ett seminarium i ett diskussionsforum upplevas som trögt om responsen från dig som lärare eller andra studenter dröjer eller helt uteblir, och det finns alltid en risk att studenterna pratar förbi varandra eller att textflödet mer liknar en mängd monologer än en sammanhållen dialog.

En vanligare, och ofta bättre, lösning är att hålla distansseminariet i ett verktyg för digitala möten. Här finns stora möjligheter att skapa en seminariemiljö som liknar den som studenterna möter på campus. I ett digitalt möte kan du och studenterna tillsammans använda en whiteboard för att strukturera diskussionen eller dokumentera slutsatserna, och det finns även möjlighet att dela in studenterna i mindre grupper som du sedan röra dig mellan. De flesta verktyg för digitala möten har en inspelningsfunktion. Genom den kan studenter som inte har möjlighet att närvara vid seminariet i efterhand få tillgång till det som sagts. Detsamma gäller förstås studenter som vill påminna sig om vilka synpunkter som framfördes vid seminariet. Information om regelverk för inspelning av seminarier hittar du här (OBS! inloggning krävs)

Tips på digitala verktyg

Du kan hålla ett seminarium som ett digitalt möte med ljud och rörlig bild i Zoom eller Blackboard Collaborate.

Till information om Zoom på Inforum

Till information om Blackboard Colaborate på oru.se

I de här verktygen har du även möjlighet att dela upp studenterna i mindre grupper i så kallade digitala grupprum. Se instruktion för hur du skapar digitala grupprum i Zoom och Blackboard Collaborate.

När du planerar digitala seminarier på distans - tänk på

• att turtagningen kan bli komplicerad i digitala seminarier: Kan du använda en funktion för handuppräckning för att skapa en talarlista och på så vis få ett bättre flyt i seminariediskussionen?
  • att en del studenter tycker att det känns ovant och lite obehagligt att delta i ett digitalt seminarium med ljud och rörlig bild – åtminstone de första gångerna: Skulle studenterna uppleva en större säkerhet i seminariet om du först lät dem diskutera i mindre grupper i digitala grupprum?