Högskolepedagogiskt centrum

Seminarium 19 maj

Digitalisering av högre utbildning: Konsekvenser för lärare och studenter

Läs presentationen som powerpoint

Digitalisering av högre undervisning har pågått länge, samtidigt som Covid-19 nyligen medfört mycket snabba omställningar i universitetslärares vardag genom t.ex. undervisning från hemmet, digitaliserad examination och färre studentmöten. Men har den plötsliga och snabba omställningen påverkat universitetslärares syn på sin professionella yrkesroll, och i så fall hur? På vilket sätt påverkar detta högskolesektorns digitalisering i ett längre perspektiv?  
I seminariet diskuteras följande frågor: 

a. Hur uppfattar universitetslärare att förändringen påverkar yrkesutövningen, t.ex. avseende undervisnings- och bedömningsmetoder?   
b. Har omställningen påverkat kommunikationen mellan lärare, eller mellan lärare och studenter? Om så, hur? 
c. Hur uppfattar och svarar studenter på digitaliseringen av utbildningen? 
d. Har synen på vad som kännetecknar ”god undervisningsmiljö” förändrats under pandemin, och kommer förändringarna i så fall att bestå? 
e. Hur påverkar digitaliseringen universitetslärarens roll som medieproducent, kvaliteten i undervisningen och studenternas lärande? Finns det risk för avprofessionalisering? 

Presentatörer: Martin Stigmar, Marie Leijon, Niklas Brinkfeldt och Nicholas Pagden 


Tillbaka till programmet