Högskolepedagogiskt centrum

Paperpresentation 19 maj

Studenters interprofessionella samarbete i klinisk praktik: Sätt att organisera samverkan i patientmöten

Vikten av att nyttja olika hälso- och sjukvårdprofessioners kompetenser för att ge vård på bästa möjliga sätt framhävs mer och mer i diskussionerna kring framtidens vård. Studenter vid hälso- och sjukvårdsutbildningar måste därför lära sig att samarbeta över professionsgränserna, oftast genom utbildningsmoment där de ges möjlighet att lära sig med, från och om varandra (Interprofessionellt lärande, IPL). Dock saknas tillräckligt vetenskapligt underlag gällande hur IPL-moment arrangeras och påverkar studenters lärande.   

Vi har studerat två olika IPL-moment under verksamhetsförlagd utbildning (VFU), fokus låg på hur studenterna organiserade sitt interprofessionella samarbete. Olika överlämningssituationer under respektive IPL-moment analyserades för att se hur studenterna mobiliserar sitt samarbete efter att ha fått information om patienter. Resultaten indikerar att studenternas sätt att organisera sitt samarbete är sammanflätat med hur patienten introducerades till dem vid överlämningen, antingen som ”varken i den ena eller den andra” praktiken, eller med fullt engagemang i den pågående kliniska praktiken.  

Presentatörer: Tove Törnqvist, Pia Tingström, Annika Lindh Falk och Madeleine Abrandt Dahlgren


När lärandet blir svårt: En forskningsöversikt om studenters upplevelser av känslomässigt obehagliga situationer

Studien presenterar en tematisk översikt över forskning om studenters upplevelser i känslomässigt starka undervisningsrelaterade situationer. De preliminära resultaten av analysen visar att känslomässiga utmaningar finns i en rad olika situationer, utbildningar och ämnesområden, t.ex. dissektioner, och ångest och frustration relaterat till visst ämnesinnehåll. Vidare kan studenter uppleva känslomässigt obehagliga situationer under verksamhetsförlagd utbildning. 

Analysen visar på tre övergripande teman om de utmaningar som är förknippade med känslomässigt obehag: 1) professionella utmaningar, utmaningar som ingår i det kommande yrket och som studenter behöver kunna hantera på ett konstruktivt och professionellt sätt, 2) utmaningar att hantera sina egna emotionella reaktioner i samband med lärande, och 3) utmaningar med perspektivtagande, att kunna ta del av andras perspektiv för att nå en djupare förståelse i komplexa frågor kan vara utmanande för en del studenter.  

Presentatör: Maria Weurlander 


Tillbaka till programmet