Högskolepedagogiskt centrum

Paperpresentation 20 maj

Yrkeslärarstudenters erfarenheter och lärande i arbetet med multimodal digital loggbok som bro mellan universitet, VFU-skola och arbetsplatsförlagt lärande

Läs presentationen som powerpoint

Syftet med studien är att jämföra yrkeslärarstudenters erfarenheter och lärande av att arbeta med digitala multimodala loggböcker som studenter och som lärare. Med hjälp av intervjuer med och skrivna utvecklingsarbeten av yrkeslärarstudenter i samband med deras sista VFU-perioder fokuserar vi på att belysa yrkeslärarstudenternas lärande. Resultatet visar hur yrkeslärarstudenternas läraridentitet utvecklas och transformeras när de arbetar med digital teknik för att koppla samman de olika lärandearenorna campus och VFU-plats, samt skola och APL-plats. Här framkommer bland annat också att den digitala teknik som används och hur den används är avgörande för lärarstudenternas lärandeprocesser. 

Presentatörer: Annelie Andersén, Ann-Britt Enochsson, Annica Ådefors och Nina Kilbrink


Lärares erfarenheter av undervisning i hybridsalar

Läs presentationen som pdf

Vid Högskolan Dalarna genomförs en studie av undervisning i hybridsalar i syfte att skapa en god grund för utveckling och utformning av ändamålsenliga lokaler för undervisning vid högskolan, samt att bidra till kunskapsfältet lärmiljöer. I en hybridsal kan lärare och studenter delta via ljud, bild och chat, oberoende av fysisk plats. Hybridsalen bygger på en interaktiv karaktär med direktkommunikation där läraren förväntas vara på plats och studenter kan delta på plats eller delta nätbaserat.

Presentationen innefattar initiala resultat och analyser av semistrukturerade intervjuer samt undervisningslogg (kort enkät i direkt anslutning till undervisningstillfälle) där lärare delgett sina erfarenheter och upplevelser avseende planering och förutsättningar för undervisning i hybridsal. Aspekter som innefattas i studien är, bland annat, upplevelse av undervisningstillfälle, studenters deltagande och interaktion, teknik och handhavande, det fysiska rummet avseende ljus och ljud. Vi redovisar också lärarnas reflektioner avseende utmaningar, fördelar, möjligheter att uppnå lärandemål, maktförhållanden, samt språk och kultur.  

Madelaine Johansson och Ann Edenhamn


Tillbaka till programmet