Högskolepedagogiskt centrum

Paperpresentation 20 maj

Learning about summative assessment: What pre-service language teachers want and need to know

Läs presentationen som pdf

One aim of this paper is to examine pre-service language teachers' perspectives on what they want to know, to scrutinize how they may reason and how they perceive summative assessment. Another aim is to show what regulatory frameworks stipulate and what research shows with regard to assessment literacy and cognitive approaches to learning. 

Results from interviews (n=25) and surveys (n=90) showed that a majority of the students thought that they could define assessment terminology. One recurring feature, however, was that the respondents in the interviews needed to be reminded about the theoretical definition of terms. Nevertheless, it became obvious that they knew and could describe the practical implications of terminology in follow-up questions. An analysis of these and further aspects of our study will be introduced in light of constructivist grounded theory. 

Presentatörer: Birgitta Fröjdendahl, Ali Yildirim, Anne Dragemark Oscarson och Raili Hildén 


Multikulturella perspektiv på västerländskt vis? Studenters erfarenheter av kollaborativt lärande

Syftet med den här presentationen är att problematisera och belysa resultat från en studie om studenters erfarenheter av kollaborativt lärande genomfört i multikulturella grupper där kommunikation och undervisning delvis medierades av digitala media. Studenterna som kom från flera olika länder och hade olika utbildningsbakgrund deltog från Sverige (klassrumsundervisning) eller ett afrikanskt universitet (undervisning online). Kursen var utformad enligt utmaningsdriven pedagogik där studenterna tränas i samarbete då de tillsammans skapar hållbara lösningar till autentiska och ofta komplexa samhällsproblem. Lärarnas intention var att studenterna med det utmaningsdrivna projektarbetet skulle utveckla samarbetsförmågor och få ökad förståelse för olika perspektiv. Studenternas erfarenheter visar att de uppfattade normer om hur samarbetet skulle gå till som en spegling av typiska västerländska ideal där målinriktat arbete var viktigare än relationsbyggande. Analysen visar att studenterna hade förståelse för varandras olika förutsättningar men att det påverkade projektarbetet negativt.   

Presentatör: Linda Barman 


Tillbaka till programmet