Högskolepedagogiskt centrum

Lär dig mer om kunskapsnivåer

Kunskapstaxonomier är ett slags modeller som ordnar kunskapen i nivåer eller steg. De kan göra det lättare för dig att avgöra svårighetsgraden i dina kursmål och hur de förhåller sig till mål i andra kurser. Kunskapsnivåerna i en taxonomi är hierarkiska. Det innebär att varje nivå också består av de nivåer som ligger under. Kunskapen kan alltså sägas vara mer komplex ju högre upp i taxonomin den placeras.

Blooms reviderade taxonomi

Mest känd är förmodligen Benjamin Blooms reviderade taxonomi som ger förslag på olika nivåer av teoretisk kunskap. Modellen har sex steg där Minnas är det lägsta och enklaste och Skapa det högsta och mest komplexa.

Benjamin Blooms taxonomi.

Läs mer om Blooms taxonomi och Blooms reviderade taxonomi

  • Benjamin Bloom, Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals (New York 1956).
  • Lorin W. Anderson & David R. Kratwohl (red.), A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives (New York 2001).

John Biggs och Kevin Collis SOLO-taxonomi

Det finns också andra modeller som kan vara användbara när du vill hitta rätt nivåer på dina kursmål och dessutom få med den kunskapsutveckling som du vill se hos studenterna.

John Biggs och Kevin Collis SOLO-taxonomi har med åren blivit alltmer spridd. SOLO står för Structure of the Observed Learning Outcomes och är tänkt att, på strukturerat sätt, beskriva hur studenternas kunskap går från det enkla till det mer sammansatta och komplexa.

Lyle Feisels och Ronald Schmitz tekniska taxonomi.

Läs mer om SOLO-taxonomin

  • John B. Biggs & Kevin F. Collis, Evaluating the Quality of Learning: The SOLO Taxonomy (Structure of the Observed Learning Outcome) (New York 1982).
  • John Biggs & Catherine Tang, Teaching for Quality Learning at University: What the Student Does, fjärde upplagan (Maidenhead 2011).

Lyle Feisels och Ronald Schmitz tekniska taxonomi

I en del natur- och teknikvetenskapliga ämnen brukar Lyle Feisels och Ronald Schmitz tekniska taxonomi användas. Den utgår från Benjamin Blooms taxonomi men är anpassad för att bättre passa en kunskapsutveckling i teknik och lyfter särskilt fram studenternas förmåga till problemlösning. Feisels och Schmitz modell har fem steg där Definiera utgör det lägsta och enklaste och Avgöra det högsta och mest komplexa.

Feisel-Schmitz-taxonomi-_webb.jpg

Läs mer om Feisel-Schmitz taxonomi

Lyle D. Feisel, ”A Taxonomy of Technical Knowledge” (2016)