Högskolepedagogiskt centrum

Seminarium 20 maj

Högskolepedagogik som politiskt styrmedel: Kritiska perspektiv på Bolognapedagogiken

I jämn takt har akademiker och debattörer under de senaste åren varnat för att en ökad politisering av universiteten håller på att strypa den akademiska friheten. Ofta har styrdokumentens krav på att universiteten ska bidra till mer jämställdhet varit föremål för dylik kritik. Även idén om hållbar utveckling som ett mål för universiteten att bidra till, och kraven om ett integrerande, ”modernt” språkbruk har problematiserats. Mindre uppmärksammat, men inte mindre hotfull för den högre utbildningens frihet, är den ofta ekonomisk motiverade idén om att effektivisera undervisning och lärande med hjälp av högskolepedagogik, en idé som är central inom den så kallade Bolognaprocessen. Seminariet belyser högskolepedagogikens funktion som politiskt styrinstrument med fokus på (1) högskolepedagogikens politiska idéhistoria, (2) högskolepedagogikens vetenskapsteori samt (3) högskolepedagogikens filosofi. 

Presentatörer: Susanne Dodillet, Sverker Lundin och Jonna Hjertström Lappalainen 


Tillbaka till programmet