Högskolepedagogiskt centrum

Paperpresentation 20 maj

Högpresterande studenters motivation i lärandeklimat med låga krav

Sju relativt högpresterande studenters erfarenheter och tankar om lärandeklimat och kravnivåer har följts i en longitudinell intervjustudie under två år. Studenterna valdes ut bland deltagare som hade gått en kurs i vuxenpedagogik, men deras efterföljande studier var i helt andra ämnen som statsvetenskap, sociologi och statistik. Den genomgångna pedagogikkursen gjorde att de kunde observera och reflektera över de egna efterföljande studierna med utgångspunkt i grundläggande kunskaper om högskolepedagogisk begreppsbildning. Studenterna reflekterade även om utbildningarna i sig, olika lärares undervisning och uppfattningar om medstudenters erfarenheter. Preliminära resultat från studien visar att föreställningar om kravnivåer tycktes påverka studenternas studier och studiestrategier i högre grad än undervisningens utformning i sig, och mer än lärandeklimatet i stort. I arbetet diskuteras bland annat ”communicate high expectations” i relation till andra högskolepedagogiska principer. 

Presentatörer: Jeanna Wennerberg och Stefan Ekecrantz 


Studenters förståelse av kritiskt tänkande i kandidatuppsatsen

Läs presentationen som pdf.

Studenter i högre utbildning förväntas utveckla kritiskt tänkande. För att lärare ska kunna stötta denna utveckling på bästa sätt, behöver vi förstå hur studenter tillägnar sig kritiskt tänkande. Det innebär bl.a. att vi klargör vad som menas med kritiskt tänkande, och hur kritiskt tänkande kan förstås och uttryckas i olika lärandekontexter. 

I denna studie undersöktes hur studenter som just skrivit sin kandidatuppsats i psykologi uppfattar kritiskt tänkande i relation till uppsatsarbetet. En tematisk analys av semistrukturerade intervjuer med 18 psykologistudenter genomfördes.  

Deltagarnas beskrivningar av kritiskt tänkande kretsade framför allt kring förmågan att bedöma kvalitet i forskning i psykologi. Denna professionella agens upplevdes främst karaktäriseras av: 1) autonomi, 2) väl underbyggda argument, och 3) vetenskaplig förståelse. 

Psykologistudenternas föreställningar om kritiskt tänkande relateras till resonemang om kritiskt tänkande i allmänhet, och i disciplinen psykologi i synnerhet. Potentiella likheter och skillnader mellan olika vetenskapliga discipliner elaboreras. Pedagogiska implikationer diskuteras. 

Presentatör: Maria Öhrstedt 


Tillbaka till programmet