Högskolepedagogiskt centrum

Seminarium 20 maj

Aktionsforskning i högre utbildning 

Läs presentationen som pdf

Under seminariet kommer vi diskutera tre Nordiska länders – Finlands, Norges och Sveriges – historia kring aktionsforskning som en metodologisk orientering för pedagogisk utveckling i högre utbildning. Sedan slutet på 1990-talet har pedagogiska utvecklingsprojekt, undervisningens kvalitet och universitetslärarprofessionen rönt ett allt större fokus såväl nationellt som internationellt. Bland annat eftersom högre utbildning är en konkurrensutsatt verksamhet. I kölvattnet av Bolognaprocessen och marknadiseringen av högre utbildning har betydelsen av det akademiska lärarskapet och pedagogiskt utvecklingsarbete kommit att spela en allt större roll både i policy och forskning. I Sverige poängterar exempelvis Universitetskanslersämbetet (UKÄ) betydelsen av systematisk pedagogisk utveckling av undervisningen. Ett sätt att främja både pedagogisk professions- och verksamhetsutveckling är genom aktionsforskning. Under seminariet kommer vi diskutera och problematisera hur aktionsforskning kan förstås och praktiseras i högre utbildning som en del av det akademiska lärarskapets praxis och med rötter i en nordisk utbildningstradition: bildning.  

Presentatörer: Lill Langelotz, Karin Rönnerman, Petri Salo, Carina Kiukas och Ela Sjølie.


Tillbaka till programmet