Problembaserat lärande

En student står framför en whiteboard som han pekar på i ett grupprum med fyra andra studenter.

Detta är en kurs om den pedagogiska modellen problembaserat lärande med speciellt fokus på basgruppsarbetet. Företräde till platserna ges till undervisande personal vid institutionerna HV och MV men i mån av plats bereds medarbetare från andra institutioner gärna plats.

Teoretiska grundprinciper i Problembaserat Lärande, basgruppsarbetet, sjustegsmodellen, grupprocesser, handledarrollen, basgruppsfallen.

Kursen bygger på interaktiva lärandeformer med såväl teoretisk reflektion som möjlighet att praktiskt träna rollen som handledare. Till kursdag tre förbereder samtliga deltagare en kort muntlig presentation av en teoretisk fördjupning.

40 h motsvarande 1 veckas heltidsstudier eller 1,5 hp. Observera att godkänt resultat på kursen inte automatiskt ger högskolepoäng (hp) utan endast efter beslut om tillgodoräknande från institutionen kan hp ges.

3 fysiska träffar.

Blivande basgruppshandledare inom läkarprogrammet samt de som möter våra studenter inom landstinget och universitetet och som vill få en fördjupad förståelse för den centrala arbetsformen inom problembaserat lärande. I mån av plats kan annan undervisande personal vid universitetet komma ifråga.

Problembaserat lärande och basgruppshandledning

Behörighetsgivande kurs i högskolepedagogik, (motsvarande) 1 vecka
(Problem-based learning)


1 ALLMÄN INFORMATION

Örebro universitets högskolepedagogiska kursutbud är utarbetat i enlighet med
de rekommendationer om omfattning, mål och behörighet för
behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning som antogs av Sveriges
Universitets- och Högskoleförbund (SUHF) 2016-04-14, bland annat för att
underlätta ömsesidigt erkännande av kurserna lärosäten emellan. Vid Örebro
universitet ges kurserna som personalutbildning.

I kursen Problembaserat lärande och basgruppshandledning arbetar deltagarna
med följande av SUHF:s mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk
utbildning:

Deltagaren ska

  • kunna diskutera och problematisera studenters lärande inom det egna
    ämnesområdet utifrån utbildningsvetenskaplig och/eller ämnesdidaktisk
    forskning med relevans för undervisning i högskolan,
  • självständigt, och tillsammans med andra, kunna planera, genomföra och
    utvärdera undervisning och examination på vetenskaplig eller konstnärlig
    grund inom det egna kunskapsområdet,
  • kunna använda relevanta nationella och lokala regelverk samt diskutera
    samhällets mål med den högre utbildningen och det akademiska lärarskapet
    i relation till den egna praktiken och studenternas medverkan i utbildningen,
  • kunna tillvarata, analysera och kommunicera egna och andras erfarenheter samt relevanta resultat av forskning som grund för utveckling av utbildning och av den egna professionen.


2 OM KURSEN

Kursen Problembaserat lärande och basgruppshandledning motsvarar 40
arbetstimmar, motsvarande 1 veckas heltidsstudier, och är beslutad av
föreståndaren för Högskolepedagogiskt centrum 2019-06-24.

2.1 Kursens mål

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna

  • agera praktiskt som basgruppshandledare inom läkarprogrammet eller andra
    kurser och program
  • reflektera över pedagogiska processer och grupprocesser i basgruppsarbetet
  • reflektera över sin roll som basgruppshandledare och diskutera
    handledarrollen med kollegor
  • reflektera över och tillsammans med studenter diskutera studentens aktiva
    roll i lärandeprocessen
  • beskriva och diskutera de pedagogiska grundprinciperna i problembaserat
    lärande med studenter och kollegor

2.2 Kursens innehåll

Under kursen går vi igenom pedagogiska teoretiska grundprinciper för lärande
med speciellt fokus på problembaserat lärande. Studentstyrt och interaktivt
lärande är viktiga grundprinciper som diskuteras. Vi reflekterar över
problembaserat lärande och arbete i basgrupp i relation till andra lärandeformer
inom högskolan. Förståelse för grupprocesser och gruppdynamik tas upp vilket
är centrala aspekter för att förstå rollen som basgruppshandledare. Nationella
regelverk och lokala riktlinjer som styr utbildningen berörs också.

2.3 Studieformer

Kursen bygger på interaktiva lärandeformer med såväl teoretisk reflektion som
möjlighet att praktiskt träna och reflektera över rollen som handledare. Inför
kursen delas material ut till deltagare för inläsning innan kursen. Kursen
innehåller tre schemalagda dagar på campus. Till kursdag tre förbereder
samtliga deltagare en skriftlig inlämningsuppgift av en teoretisk fördjupning
med fokus på problembaserat lärande som pedagogisk idé och modell.

2.4 Obligatorisk närvaro

Eftersom det kollegiala utbytet av erfarenheter och kunskap är ett viktigt inslag
på kursen är deltagande på kurstillfällena obligatoriskt.

2.5 Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande i övningar under kursen samt en
skriftlig inlämningsuppgift som behandlas muntligt vid ett seminarium sista
kursdagen

Kursen examineras med betygsstegen U (Underkänd) och G (Godkänd). Vid ett
underkänt resultat har deltagaren rätt till omexamination under två år efter
ordinarie examination.

2.6 Litteratur

Artiklar som skickas ut innan kursstart

Dahlgren, Lars-Owe. (1998). Problembaserat lärande – idé, praktik och
effekter. 17 s.

Silén, Charlotte. (2004). Problembaserat lärande – pedagogisk idé och
metod. 20 s.

Wood, Diana F. (2003). Problem based-learning. British Medical Journal
326:328–330. 3 s.

Vid kursstart delar vi även ut en bok om handledarfunktionen som du
får låna under kursens gång:

Hård af Segerstad, Helene, et al. (1997). Problembaserat lärande – idén,
handledaren, gruppen. Stockholm: Liber. 155 s.

Dessutom tillkommer valbara artiklar för inlämningsuppgiften att delas
ut under kursen.

2.6 Kursintyg

Efter avslutad kurs utfärdas kursintyg.

3 KRAV PÅ TIDIGARE KUNSKAPER

Examen från universitetsutbildning på grundnivå eller motsvarande.

4 RANGORDNING AV SÖKANDE

Sökande rangordnas enligt följande:

  1. lärare på institutionerna för hälsovetenskaper och medicinska vetenskaper
    vid Örebro universitet som är involverade i kurser där problembaserat
    lärande i basgrupper är en av lärandeformerna
  2. övriga lärare och annan personal med undervisande uppgifter vid Örebro
    universitet
  3. övriga sökande

Inom respektive kategori kan förtur ges till återsökande som tidigare inte beretts
plats.

5 MÄRKNING ENLIGT DELMÅL FÖR HÅLLBAR UTVECKLING

God-utbildning-för-alla.jpg

Kurstillfälle 1 (vårterminen 2021) - 

Torsdagen den 21 januari
Fredagen den 22 januari
Torsdagen den 4 februari 

Kurstillfälle 2 (vårterminen 2021) -

Torsdagen den 15 april
Fredagen den 16 april
Torsdagen den 29 april 
 

 

För anställda vid universitetet erläggs ingen avgift utan kostnaden bekostas av fakultetsmedel. Även caseseminarieledare och basgruppshandledare anställda vid Region Örebro Län, Region Värmland och Region Dalarna har fri tillgång till kursen. 

Externa deltagare betalar en kursavgift som motsvarar 2000 kr ex moms/veckas heltidsstudier. Kurskostnaden faktureras efter kursstart. 

Kursansvarig Marie Lidskog och kursadministratör Eva Strandkulle svarar gärna på frågor om kursen via e-post This is an email address.

Anmälan till kursomgång 1 vårterminen 2021 är öppen från 13 oktober - 14 januari. Observera att anmälan kan stänga före sista anmälningsdag. Länk till anmälan

Anmälan till kursomgång 2 vårterminen 2021 är öppen från 13 oktober - 8 april.  1
Observera att anmälan kan stänga före sista anmälningsdag om kursen fylls. Länk till anmälan.