This page in English

Örebroforskare blir momsrådgivare åt EU: ”Ett kraftfullt ekonomiskt instrument”

Ett porträtt på Cristina Trenta.

Cristina Trenta, docent i rättsvetenskap vid Örebro universitet, blir en av de momsexperter som ska ge råd åt EU-kommissionen.

Cristina Trenta, forskare vid Örebro universitet, blir ny rådgivare åt EU-kommissionen i expertgruppen för moms.
Det är ett område där EU står inför många svåra beslut, som om skatterna ska bli mer lika i Europa, om artificiell intelligens ska betala moms som människor eller om vissa varor och tjänster bör gynnas.
– Det är inte bara en skatt. Moms är ett kraftfullt ekonomiskt instrument, säger hon.

Under de närmaste tre åren kommer Cristina Trenta, docent och forskare i rättsvetenskap vid Örebro universitet, att vara en av de experter som ger råd åt EU-kommissionen i momsfrågor. Kommissionen har under drygt tio år pekat på behovet av reformera och förenkla medlemsländernas momsnivåer.

– Ett enklare, mer robust och effektivt system för moms är ett steg i rätt riktning. Förhoppningsvis kan det hjälpa företag och individer att minska de kostnader som finns idag, säger Cristina Trenta.

Idag tillämpar EU-länderna olika momssatser. Det finns en gemensam standardnivå på 15 procent, men inget tak har satts. Förutom att det skiljer mellan olika länder, finns dessutom stora skillnader mellan olika sorters varor och tjänster.

Alla medlemsländer bestämmer idag skattesatserna själva, och de kan i normalfallet variera från Luxemburgs 17 procent till Ungerns 27 procent. Men det är mycket vanligt med undantag för vissa varor eller tjänster.

Bedrägerierna kan minskas

Sverige är ett tydligt exempel på det. Den normala momssatsen är 25 procent. Samtidigt finns varor och tjänster som är helt momsbefriade (som en del sjukvård), vissa som har 6 procent moms (som böcker eller reparationer av kläder, skor och cyklar) och en del som har 12 procent moms (som vissa livsmedel eller konstverk).

–  Vi får heller inte glömma att momsbedrägerier påverkar företag negativt, eftersom de på ett olagligt sätt snedvrider konkurrensen. Bedrägerierna skulle kunna minskas genom ett enklare och mer effektivt system för moms, säger Cristina Trenta.

Många svåra frågor behöver avgöras. Arbetsuppgifter som tidigare har utförts av människor kan nu ibland utföras av artificiell intelligens, AI.  Då uppstår frågan om AI ska räknas som beskattningsbara personer och plockas in i momssystemet.

Styr bort från slit och släng

Men moms är också ett politiskt verktyg, som kan leda till ökad eller minskad konsumtion av olika sorters varor och tjänster. Till exempel skulle EU kunna använda momsen för att styra bort från det gamla slit-och-släng-samhället.

– Moms är ett kraftfullt ekonomiskt instrument som borde användas bättre för att upprätthålla mänskliga rättigheter. Jag tänker på jämställdhet, ickediskriminering, kvinnors rättigheter och arbetet för ökad hållbarhet.

Det är tredje gången som Cristina Trenta anlitas av EU-kommissionen som expert. Hon arbetar redan nu med att ge råd i frågor kring den del av den digitala ekonomin som kretsar runt olika sorters nätplattformar och har även tidigare arbetat med just momsfrågor.

– Jag är absolut inte ny på jobbet. Men jag måste ändå säga att det inte är något man blir van vid. Det finns känslor, farhågor och entusiasm, oavsett om det är första eller tredje gången. Och pressen skulle jag faktiskt säga bara ökar. Det är ändå någon som har tyckt att du har gjort ett bra jobb, eller i alla fall tillräckligt bra för att få komma tillbaka, så du vill inte göra någon besviken, säger hon.

Text och foto: Jesper Mattsson