Sjuksköterskestudenter åker till Zambia för att skriva uppsats

Hampus Bockholt, Amanda Karlsson och Lisa Brorson

Hampus Bockholt, Amanda Karlsson och Lisa Brorson ser fram emot resan till Zambia. ”Det kommer nog att vara olikt allt vi är vana vid”, säger Lisa Brorson.

Amanda Karlsson och Lisa Brorson ska intervjua blivande sjuksköterskor om ätstörningar, medan Hampus Bockholt vill veta mer om vården av patienter med kronisk njursvikt. Nu förbereder sig de tre sjuksköterskestudenterna för att tillbringa våren i Zambia.

Alla tre går femte terminen på Sjuksköterskeprogrammet vid Örebro universitet och har fått stipendium genom Sidas program Minor Field Studies. I slutet av mars reser de i väg i nio veckor för att genomföra intervjuer, samla data och skriva c-uppsats.

Hampus Bockholt åker till staden Livingstone som ligger i södra Zambia, alldeles vid gränsen till Zimbabwe. Här ska han hyra bostad via Airbnb, i närheten av både centrum och campus.

– Livingstone är en turiststad med närhet till både safari, nationalparker och Victoriafallen. Det finns inga stora sjukhus som bedriver njurmedicinsk vård i den kontext vi är vana vid. Vården blir ofta lite mer som på vårdcentral med hälsopromotion och livsstilsförändringar. Zambia är ett fattigt land och tillgången till basal hygien, elektricitet och vatten kan vara en utmaning, säger han.

Vill förbättra njursjukvården i utvecklingsländer

I Livingstone kommer Hampus Bockholt att intervjua sjuksköterskor om hur vården ser ut för patienter som lider av kronisk njursvikt.

–  Många tror att det bara är dialys som gäller, men det går att göra mycket med medicin, kost och livsstilsförändringar. Jag vill definitivt jobba med njurmedicin i framtiden och det här är ett ypperligt tillfälle att lära mig mer. Just nu funderar jag mycket på hur man kan förbättra njurvården i utvecklingsländer, säger han.

Annorlunda perspektiv på ätstörningar

Amanda Karlsson och Lisa Brorson reser till Zambias huvudstad Lusaka, där de kommer att intervjua sjuksköterskestudenter på University of Zambia om deras syn på ätstörningar.

– Det pratas oftast om ätstörningar i en västerländsk kontext, men sjukdomen finns även i utvecklingsländer. Vi vill ta reda på vad blivande sjuksköterskor i Zambia lär sig om och hur de ser på ätstörningar, berättar Lisa Brorson.

– Vi tycker båda att det är ett intressant ämne som är viktigt att lyfta. Det ska bli spännande att ta reda på mer om hur det ser ut i en annan del av världen, säger Amanda Karlsson.

Hoppas på en häftig upplevelse

Lisa Brorson och Amanda Karlsson kommer att dela bostad i ett lägenhetskomplex i Lusaka. Det är första gången som någon av dem reser så här långt bort – och så här länge. De ser fram emot att lära sig om både vården och levnadsvillkoren i Zambia.

– Jag tror att det kommer att vara olikt allt vi är vana vid. Jag hoppas på en häftig upplevelse och att få lära mig en ny kultur. Och jag kommer nog att lära mig mycket om mig själv också, säger Lisa Brorson.

– Man kommer nog att bli lite mer ödmjuk inför det vi har här hemma, säger Amanda Karlsson.

Text och foto: Anna Lorentzon

Minor Field Studies (MFS) är ett Sida-finansierat resestipendium som under 54 år har gett svenska studenter möjlighet att få kunskap om låg- och medelinkomstländer och utvecklingsfrågor. MFS läggs ned till sommaren på grund av minskade anslag till myndigheten.

Studenter som vill samla data till sin uppsats utomlands kan söka praktikstipendium via Erasmus+. Läs mer om  Erasmus praktikstipendium här.