”Utbytesterminen i Frankrike ger nya perspektiv och värdefull erfarenhet”

Juriststudenterna Alexander Gallo och Oliver Nilsson utanför Novahuset på Örebro universitet.

Juriststudenterna Alexander Gallo och Oliver Nilsson tror att utbytesstudierna kommer att ge fördelar när det är dags att söka jobb.

Juriststudenterna Alexander Gallo och Oliver Nilsson läser juridik i Lyon, Frankrike – fast på distans, hemifrån Örebro.
– Det är jättenyttigt att få övning i att prata och använda de juridiska begreppen på engelska, säger Alexander Gallo.

Erasmus+ är ett europeiskt stipendieprogram som finansieras av EU-kommissionen.

Syftet med stipendiet är att underlätta för studenter i Europa att studera utomlands, utveckla sina språkkunskaper och upptäcka en ny kultur. Under vårterminen 2021 har Örebro universitet tillfälligt tillåtit studenter att göra utbyte på distans hemifrån på grund av pandemin, men då utan stipendium.

Erasmusprogrammet ger möjlighet till studier i alla europeiska länder utom Schweiz.

Ansökan till våren 2022 öppnar den 10 april. Här hittar du sökportalen och här kan du läsa mer om Erasmus+.

Valet stod mellan Japan och Frankrike när Alexander Gallo och Oliver Nilsson började planera för en utbytestermin. Ett intressant kursutbud och möjligheten till utbyte inom ramarna för Erasmus+ gjorde att valet föll på Université Jean Moulin i Lyon, Frankrike.

– Jag har en kompis som studerat där och trivdes jättebra – och vi visste att det är ett välrenommerat och bra universitet, säger Alexander Gallo.

När antagningsbeskedet kom för ungefär ett år sedan tänkte de att coronapandemin skulle vara över innan det var dags. Men i december fick de besked om att all undervisning skulle vara online hela vårterminen.

– Vi valde mellan att flytta dit ändå och sitta i en lägenhet på plats i Lyon och plugga, med alla de restriktioner och utegångsförbud som finns i Frankrike, eller att stanna kvar i Örebro och läsa på distans. Vi valde att stanna i Örebro, berättar Alexander Gallo.

– Det kändes lite tråkigt så klart, halva grejen är ju att få uppleva kulturen och vistas i en ny skola och en ny miljö. Men vi uppskattar samtidigt att de ställde om och ändå gav oss möjlighet att genomföra studierna, säger Oliver Nilsson.

Studenter och lärare från hela världen

Nu sitter de i varsin lägenhet i Örebro och får undervisning via datorn tillsammans med studenter från andra delar av världen som också läser vid Université Jean Moulin.

– Lärarna är också utspridda, en sitter i Bryssel och någon annan i Washington, berättar Alexander.

Hade de läst termin åtta här hemma på Juristprogrammet vid Örebro universitet skulle terminen bestått av två kurser. Nu läser de i stället tio olika kurser, inom bland annat EU-rätt och internationell rätt.

– Mycket handlar om att titta på skillnaderna mellan juridiken i olika länder, framför allt när det handlar om affärsjuridik. Det känns som att vi får lite mer av allt – fler ämnen och fler perspektiv, säger Oliver.

– Man får en väldigt bra överblick över juridiken i sin helhet på internationell nivå. Undervisningen är på engelska, och det är jättenyttigt att både få övning i att prata och att använda de juridiska begreppen på engelska, säger Alexander.

Uppfriskande att byta lärosäte

Att läsa på distans innebär att gemenskapen med de övriga studenterna kanske inte riktigt blir lika god som om de hade varit på plats i Lyon.

– Vi har en gruppchatt på WhatsApp och det har varit några Zoom-tillställningar för att vi ska lära känna varandra, men det blir så klart lite svårare, säger Alexander Gallo.

Både Alexander och Oliver rekommenderar andra studenter att ta chansen att läsa utomlands.

– Det är uppfriskande att byta lärosäte och upplägg, även om det fortfarande är online, säger Oliver Nilsson.

– Under årets första månader hade det nog inte varit så roligt att sitta i Lyon. Nu har vi i alla fall kunnat träffa vänner och familj och leva lite mer normalt ändå, tillägger Alexander.

Vad tror ni att utbytesterminen kommer att betyda för er?

– Det känns som att fler och fler affärsjuridiska byråer efterfrågar kunskap om internationell rätt och att man ska vara skicklig på engelska. Terminen i Frankrike är meriterande och ger oss ett litet försprång, säger Alexander Gallo.

– Utbytesterminen ger mycket värdefull erfarenhet. Att man verkligen har tagit steget att kasta sig ut i utbytesstudier tror jag är något som många arbetsgivare uppskattar, säger Oliver Nilsson.

Text: Anna Lorentzon