This page in English

”Världens lyckligaste land” lockar utbytesstudenter

I dagarna anländer 150 utbytesstudenter till Örebro universitet. På Novatorget finns faddrar på plats för att hälsa studenterna välkomna och hjälpa dem tillrätta under första dagen i Örebro.

– Vi finns på plats för att de på ett smidigt sätt ska få nycklar till sitt boende så att de hittar hem och känner sig hemmastadda redan första dagen, säger Sofie Sjöberg internationell studentassistent.

Sofie Sjöberg

Enligt Sofie är det unikt för Örebro universitet att ordna boende för utbytesstudenter. Hon räknar med att ta emot studenter från bland annat USA, Kanada, Australien, Hong Kong och flera länder i Europa. Faddrarna följer studenterna till deras bostäder och svarar på frågor.

– Det kan vara allt från hur tvättstugan fungerar till var mataffären finns, säger Sofie.

Hannah Chasen från Australien kom hit vårterminen 2018. Hon är en av faddrarna som är med och välkomnar de nya studenterna.

– Jag valde mellan Sverige och Danmark när jag skulle på utbytesstudier, eftersom att jag hade hört att det är de lyckligaste länderna i världen, säger Hannah.

När hon kom till Sverige hade hon aldrig upplevt snö.

– Det var hårt, kallt och halt att gå på. Jag provade att åka skridskor, men det var svårt, säger Hannah.

Hennes bästa tips till de nya utbytesstudenterna är: Var beredd och ta alla möjligheter.

Alice Chen kommer från Hong Kong och ska studera engelska. I framtiden vill hon arbeta som engelsklärare.

– Jag ville göra utbytesstudier i Sverige eftersom att jag hade hört att svenskar är bra på engelska, säger Alice.

Maria Koutoupi från Grekland ska plugga psykologi. För henne innebär utbytesstudierna en möjlighet att träffa nya människor.

– Örebro universitet lockade mig eftersom att jag hade hört att psykologiämnet är väldigt bra här, säger Maria.

Filip Korošec från Slovenien lockades till Örebro universitet efter att han hade mött lektor Daniel Berg från Musikhögskolan på sitt hemuniversitet i Slovenien.

– Erasmusprogrammet gav mig möjlighet att komma hit. Jag spelar på olika slagverk och pluggar med fokus på solomusik. Här får jag möjlighet att studera med fokus på kammarmusik, säger Filip.

Louis Boever kommer från Luxemburg. Han ska plugga juridik, utbytesstudier i Sverige lockade eftersom att han har ett stort intresse för nordisk kultur.

– Det nordiska landskapet och mitt intresse för vikingarna och de nordiska gudarna gjorde att jag sökte hit, säger Louis.

Text: Anna Asplund
Foto: Linus Mattisson och Anna Asplund