Pedagogiska projekt 2022

1/3

Tre projekt har fått medel för pedagogisk utveckling. Projekten kretsar kring verksamhetsförlagd utbildning och anatomiundervisning.

Högskolepedagogiska kommittén (HPK) inom Fakultetsnämnden för medicin och hälsa har utlyst medel för utvecklingsprojekt. Av fem ansökningar beviljades tre ekonomiska resurser. HPK gratulerar vinnarna och ser fram projekt som stärker såväl lärares pedagogiska kompetens som kvalitet i utbildningarna!

VFU inom biomedicinsk laboratorievetenskap

Gabriella Lillsunde Larsson och medarbetare kommer att utveckla utformning av VFU inom biomedicinsk laboratorievetenskap, inriktning molekylär diagnostik, utifrån nya tekniker och  samverkan med olika yrkesgrupper.
- Vi kommer att ta vara på studenternas tankar om handledning, utförande, progression och innehåll i VFU kursen genom en riktad enkät och sedan tillsammans med VFU-aktörer planera för VFU-utveckling inom programmet, säger Gabriella.

Studenters skrivande

Cecilia Pettersson, Maria Yilmaz och Martin Thorsson kommer att utveckla arbetsterapeutstudenters förutsättningar för att utveckla sitt skrivande under utbildningen. Gruppen berättar att de ska kartlägga kursmål, betygskriterier och uppgifter kopplat till skrivande i utbildningen med särskilt fokus på dokumentation under VFU, samt utveckla sin pedagogik i handledning av skrivandet.

Digitalt arbetsmaterial

Mattias Folkesson och medarbetare kommer att utveckla ett digitalt arbetsmaterial med läromedlet Complete Anatomy (CA) för att stötta lärande om människans rörelseapparat.
- CA blir ett värdefullt komplement till tidigare undervisningsmaterial, säger Mattias. Gruppen kommer att arbeta i en process där de tar fram och successivt utvärderar arbetsmaterial anpassat för studenterna inom idrott.