Erik Andersson
Tjänstetitel: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: erik.andersson@oru.se
Telefon: 019 303564
Rum: F3204

-
ESERGO - Environmental and Sustainability Education Research Group Örebro
- Research in Sport and Physical Activity (RISPA)
Om Erik Andersson
Erik Andersson är filosofie doktor och docent i pedagogik, legitimerad grund- och gymnasielärare samt i högre utbildning utnämnd till excellent lärare. Han har varit verksam som lärare i grundskolan, inom olika lärarutbildningsprogram, fristående kurser i pedagogik, magisterprogram i pedagogik samt inom högskolepedagogik och högskolepedagogisk utvecklingsenhet. Nu är han främst verksam inom lärarutbildningen.
Andersson har erfarenhet av undervisning, presentationer, uppdrag och utvecklingsprojekt inom offentlig sektor och civilsamhället. Han har bland annat medverkat i utbildningsdagar och konferenser, högskolepedagogisk verksamhetsutveckling, kompetensutvecklingsinsatser, uppdragsutbildningar och skolutvecklingsprojekt i frågor om bland annat sociala medier, politiska samtal, värdegrund, fullföljda studier, kollegialt lärande, pedagogiskt ledarskap, delaktighet och bedömning. Andersson har medverkat i statliga, regionala och kommunala sammanhang i pedagogiska frågor om demokrati, politisk delaktighet och barn- och ungdomspolitik samt inom skolövergripande och forskningsbaserad skol- och undervisningsförbättring. Han har även medverkat inom föreningsidrotten och bidragit i frågor om lärande, delaktighet, fostran, barnrättsfrågor, värdegrund, ledares och föräldrars påverkan på barn och ungdomars socialisation och lärande.
Forskningsintressen
Anderssons forskning fokuserar på hållbara pedagogiska förbättringsprocesser i olika pedagogiska sammanhang (exempelvis: skola, idrott, barn- och ungdomspolitik) med ett särskilt intresse för hållbar skolutveckling, pedagogiskt ledarskap, kollegialt lärande, hållbar utveckling, utbildning och undervisning, samt ungas politiska delaktighet. Teoretiskt influeras han av pragmatismen, agonismen, komplexitetstänkande och läroplansteori.
Andersson är forskningsgruppsledare för forskargruppen Hållbar verksamhetsutveckling inom ESERGO (Environmental and Sustainability Education Research Group Örebro).
Nyligen avslutade och pågående forskningsprojekt
Fostran till rent spel? Ledares och föräldrars agerande inom barn- och ungdomsmatcher i fotboll (avslutat)
Syftet med projektet var att nå kunskap om barns och ungdomars utbildningsmiljö och fostran inom tävlingsprocessen i fotboll genom att undersöka ledares och föräldrars agerande i samband med match. Projektet har resulterat i tre artiklar och en bok. Boken heter Tävla tillsammans. Vuxenpåverkan inom ungas lagidrottande. Till boken finns också ett fritt tillgängligt studiematerial för ledare, föräldrar, domare, spelare och föreningar med en tillhörande studiehandledning. En recension av boken finns här: https://idrottsforum.org/westho_andersson210318/
Skolutveckling tillsammans (pågående)
Detta är ett delaktighetsorienterat och aktionsdesignat forskningsprojekt i samarbete med ett antal grundskolor och förskolor inom Örebro län finansierat av ULF-medel. Andersson är projektledare och forskare i projektet. Hans roll är att leda det gemensamma undersökandet av pedagogiskt ledarskap för skol- och undervisningsförbättring genom kollegialt lärande, med fokus på rektors och lärledarens funktion samt elevers delaktighet, samt stödja rektorer, lärledare och lärare att skapa strukturer och etablera kollegialt lärande som ett förhållningssätt till professionsutveckling, skol- och undervisningsförbättring. Detta projekt, och tidigare projekt om kollegialt lärande, har bland annat resulterat i boken Kollegialt lärande för skol- och undervisningsförbättring - ett helhetsperspektiv.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
Avslutade projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Andersson, E. (2022). Public pedagogy and leadership in sports organisations: Futebol dá força for sustainability?. European Educational Research Journal (online), 21 (3), 450-468.
- Andersson, E. (2020). A transactional and action-oriented methodological approach to young people's political socialisation. Education, Citizenship and Social Justice, 15 (3), 243-257.
- Andersson, E. (2020). Parent-created educational practices and conditions for players’ political socialisation in competitive youth games: a player perspective on parents’ behaviour in grassroots soccer. Sport, Education and Society, 25 (4), 436-448.
- Andersson, E. (2020). Political socialization and the coach-created educational environment of competitive games: the case of grassroots youth soccer in Sweden. Soccer & Society, 21 (7), 725-740.
- Andersson, E. (2019). A referee perspective on the educational practice of competitive youth games: exploring the pedagogical function of parents, coaches and referees in grassroots soccer. Physical Education and Sport Pedagogy, 24 (6), 615-628.
- Andersson, E. (2019). The school as a public space for democratic experiences: Formal student participation and its political characteristics. Education, Citizenship and Social Justice, 14 (2), 149-164.
- Boström, M. , Andersson, E. , Berg, M. , Gustafsson, K. M. , Gustavsson, E. , Hysing, E. , Lidskog, R. , Löfmarck, E. & et al. (2018). Conditions for Transformative Learning for Sustainable Development: A Theoretical Review and Approach. Sustainability, 10 (12).
- Hammerin, Z. , Andersson, E. & Maivorsdotter, N. (2018). Exploring student participation in teaching: An aspect of student health in school. International Journal of Educational Research, 92, 63-74.
- Andersson, E. (2018). Young People’s Political Participation: A Public Pedagogy Challenge at the Municipal Level. Young - Nordic Journal of Youth Research, 26 (2), 179-195.
- Andersson, E. (2017). The pedagogical political participation model (the 3P-M) for exploring, explaining and affecting young people’s political participation. Journal of Youth Studies, 20 (10), 1346-1361.
- Andersson, E. & Öhman, J. (2017). Young people’s conversations about environmental and sustainability issues in social media. Environmental Education Research, 23 (4), 465-485.
- Andersson, E. (2016). Producing and consuming the controversial: A social media perspective on political conversations in the social science classroom. Journal of Social Science Education, 15 (1), 6-16.
- Andersson, E. & Sandgren, S. (2015). Delaktighet som pedagogik och demokratiskt värde för fullföljandet av studier: kunskapsbidrag från ett utvecklingsprojekt. Utbildning och Lärande / Education and Learning, 9 (1), 80-100.
- Andersson, E. (2015). Situational political socialization: a normative approach to young people’s adoption and acquisition of political preferences and skills. Journal of Youth Studies, 18 (8), 967-983.
- Andersson, E. (2015). Temapresentation: Deltagande och inflytande - inkluderingens demokratiska och politiska möjligheter. Utbildning och Lärande / Education and Learning, 9 (1), 8-18.
- Andersson, E. & Olson, M. (2014). Political Participation as Public Pedagogy: The Educational Situation in Young People’s Political Conversations in Social Media. Journal of Social Science Education, 13 (4), 115-126.
- Andersson, E. (2012). Rum och plats i didaktiken: Om VAR-frågan i svensk didaktisk forskning och undervisning – exemplet digitalamedier. Utbildning och Lärande / Education and Learning, 6 (2), 16-27.
- Andersson, E. (2012). The political voice of young citizens: Educational conditions for political conversation - school and social media. Utbildning och Demokrati, 21 (1), 97-119.
- Olson, M. , Edling, S. , Liljestrand, J. & Andersson, E. (2012). Är du mätbar nog, lilla vän? Mätbarhetskultur, ICCS 2009 och ungdomars medborgarkompetens. Skola och samhälle (Juni).
- Andersson, E. (2010). Stake in the political: Young people's condition for political socialization in social media. Politics, Culture and Socialization, 1 (4), 379-396.
- Andersson, E. (2010). Text som kontext - rum, plats och text som social situation. Utbildning och lärande, 4 (1), 76-96.
Artiklar, recensioner
- Andersson, E. (2021). Idrottens engagerade föräldrar: Om ansvaret att främja glädje, självständighet och utveckling. Idrottsforum.org/Nordic sport science forum (March 16).
Böcker
- Andersson, E. , Sundhäll, M. , Teledahl, A. & Rudsberg, K. (2022). Kollegialt lärande för skol- och undervisningsförbättring: ett helhetsperspektiv (1ed.). Lund: Studentlitteratur AB.
- Andersson, E. (2020). Tävla tillsammans: Vuxenpåverkan inom ungas lagidrottande (1ed.). Malmö: Bokförlaget idrottsforum.org (Malmö Studies in Sport Sciences 37).
Doktorsavhandlingar
- Andersson, E. (2013). Det politiska rummet: villkor för situationspolitisk socialisation i en nätgemenskap av och för ungdomar. (Doctoral dissertation). Örebro: Örebro universitet.
Kapitel i böcker, del av antologier
- Andersson, E. (2022). Three major challenges in young people´s political participation and a pragmatic way forward. I: Zulmir Bečević; Björn Andersson, Youth Participation and Learning: Critical Perspectives on Citizenship Practices in Europe (ss. 17-35). . Springer.
- Andersson, E. (2020). Pedagogik för hållbar samhällsutveckling: bildning och hållbar utveckling som pedagogiska principer. I: Magnus Boström, Christian Lundahl, Johan Öhman, Humanistiska och samhällsvetenskapliga perspektiv på bildning och hållbar utveckling (ss. 20-33). Örebro: Örebro universitet.
- Andersson, E. (2018). Ungas politiska delaktighet som pedagogiskt förhållningssätt. I: Thomas Johansson och Emma Sorbring, Barn- och ungdomsvetenskap: Grundläggande perspektiv (ss. 163-177). Stockholm: Liber.
- Andersson, E. (2015). Sociala medier och politiskt kontroversiella samtal i samhällsundervisningen. I: Ljunggren, Carsten; Unemar Öst, Ingrid och Englund, Tomas, Kontroversiella frågor : om kunskap och politik i samhällsundervisningen (ss. 77-94). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
Konferensbidrag
- Andersson, E. (2019). A Referee Perspective on the Educational Practice of Youth Competitive Games: Referees, Parents and Coaches in Grassroots Soccer. Konferensbidrag vid European Conference for Education Research (ECER 2019), Hamburg, Germany, September 2-6, 2019.
- Andersson, E. (2018). Political Socialisation In Competitive Games Of Grassroots Youth Soccer: Exploring Political Norms in Coaching Behavior. I: Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research? Political Landscapes in Physical Education and Sports Coaching. Konferensbidrag vid The European Conference on Educational Research, (ECER 2018), Bolzano, Italy, September 3-7, 2018.
- Andersson, E. (2010). Irony in the Political: Young people's use of irony in a political text conversation in a net community. I: Peter Cunningham and Nathan Fretwell, Lifelong Learning and Active Citizenship Proceedings of the twelfth Conference of the Children's Identity and Citizenship in Europe Academic Network. Konferensbidrag vid Twelfth Conference of the Children's Identity and Citizenship in Europe Academic Network, Barcelona, Spain, 2010. (ss. 641-650). London: CiCe.
Rapporter
- Andersson, E. , Halvarsson Lundkvist, A. , Harvey, F. , Nilsson, P. , Rex, M. , Rudsberg, K. , Sundhäll, M. , Teledahl, A. & et al. (2019). Kollegialt Lärande i Örebros Skolor – KLÖS-projektet: Hur kan lärares kollegiala lärprocesser stödjas i syfte att skapa hållbara strukturer för utvecklingsarbete?. Örebro: Örebro universitet.
- Andersson, E. (2015). Nya portar?: Ungas delaktighet i politiska beslutsprocesser på kommunal nivå. Stockholm, Sweden: Kulturdepartementet.
- Andersson, E. (2014). Demokrati- och mångfaldsprojekt i Södra Ryd: Utegården Skogsmyran. Skövde: Högskolan i Skövde.