This page in English

Mikael Quennerstedt

Tjänstetitel: Professor Organisation: Institutionen för hälsovetenskaper

E-post:

Telefon: 019 303598

Rum: G2124

Mikael Quennerstedt

Om Mikael Quennerstedt

Forskningsområde

Physical Education and Sport Pedagogy

Mikael Quennerstedt är professor i idrott och docent i pedagogik vid Örebro universitet. Hans forskning handlar om undervisningsinnehåll, lärandeinnehåll och styrningsprocesser i relation till skolämnet idrott och hälsa, hälsoundervisning samt hur frågor om hälsa påverkar utbildning i mer generell mening. Quennerstedt bedriver sin forskning inom forskningsgruppen SMED - Studies of Meaning making in Educational Discourses. SMED bedriver teori- och metodutveckling inom didaktik- och utbildningsforskning. Gruppen tar en utgångspunkt i såväl lärandeforskning som läroplansteoretisk forskning för att analysera meningsskapande i olika utbildningsdiskurser. Utifrån det görs analyser av utbildning, både av inspelad praktik i olika undervisningssammanhang samt av texter om utbildning. 

Undervisning

Hälsopedagogik, didaktik, didaktik i idrott och hälsa, hälsoteori, lärande

CV - Mikael Quennerstedt

Sociala media

Mikael Quennerstedt på Twitter

Mikael Quennerstedts forskningsblogg

Mikael Quennerstedt på Google scholar page

Forskningsprojekt

Forskargrupper

Publikationer

Publikationer

Artiklar i tidskrifter |  Artiklar, forskningsöversikter |  Böcker |  Doktorsavhandlingar |  Kapitel i böcker, del av antologier |  Konferensbidrag |  Manuskript |  Rapporter |  Samlingsverk (redaktör) | 

Artiklar i tidskrifter

Quennerstedt, M. (2019). Healthying physical education: on the possibility of learning health. Physical Education and Sport Pedagogy, 24 (1), 1-15.
Brolin, M. , Quennerstedt, M. , Maivorsdotter, N. & Casey, A. (2018). A salutogenic strengths-based approach in practice: an illustration from a school in Sweden. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 9 (3), 237-252.
Maivorsdotter, N. & Quennerstedt, M. (2018). Exploring gender habits: A practical epistemology analysis of exergaming in school. European Physical Education Review, 1-17.
Ericson, H. , Quennerstedt, M. , Skoog, T. & Johansson, M. (2018). Health resources, ageing and physical activity: a study of physically active women aged 69–75 years. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 10 (2), 206-222.
Goodyear, V. A. , Casey, A. & Quennerstedt, M. (2018). Social media as a tool for generating sustained and in-depth insights into sport and exercise practitioners’ ongoing practices. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 10 (1), 1-16.
Whatman, S. , Quennerstedt, M. & McLaughlin, J. (2017). Indigenous knowledges as a way to disrupt norms in physical education teacher education. Asia-Pacific Journal of Health, Sport and Physical Education, 8 (2), 115-131.
Barker, D. & Quennerstedt, M. (2017). Power and group work in physical education: A Foucauldian perspective. European Physical Education Review, 23 (3), 339-353.
Gibbs, B. , Quennerstedt, M. & Larsson, H. (2017). Teaching dance in physical education using exergames. European Physical Education Review, 23 (2), 237-256.
Armour, K. , Quennerstedt, M. , Chambers, F. & Makopoulou, K. (2017). What is ‘effective’ CPD for contemporary physical education teachers?: A Deweyan framework. Sport, Education and Society, 22 (7), 799-811.
Kerner, C. , Quennerstedt, M. & Goodyear, V. A. (2017). Young people oppose Fitbits in schools. The Conversation.
Almqvist, J. , Meckbach, J. , Öhman, M. & Quennerstedt, M. (2016). How Wii Teach Physical Education and Health. SAGE Open, 6 (4), 1-16.
Hill, R. , Tinning, R. , McCuaig, L. & Quennerstedt, M. (2016). Physical Activity and Sense of Coherence in Older Australians. Journal of Aging and Physical Activity, 24 (Suppl.), S111-S112.
Larsson, H. & Quennerstedt, M. (2016). Same, same but different: (Re) understanding the place of context in Physical Education practice. Recherches & Éducations, 15, 65-83.
Ward, G. & Quennerstedt, M. (2016). Transactions in primary physical education in the UK: a smorgasbord of looks-like-sport. Physical Education and Sport Pedagogy, 21 (2), 137-152.
Redelius, K. , Öhman, M. & Quennerstedt, M. (2015). Communicating aims and learning goals in phyical education: part of a subject for learning?. Sport, Education and Society, 20 (5), 641-655.
Casey, A. & Quennerstedt, M. (2015). "I just remember rugby": re-membering physical education as more than a sport. Research Quarterly for Exercise and Sport, 86 (1), 40-50.
Barker, D. , Quennerstedt, M. & Annerstedt, C. (2015). Inter-student interactions and student learning in health and physical education: a post-Vygotskian analysis. Physical Education and Sport Pedagogy, 20 (4), 409-426.
Almqvist, J. & Quennerstedt, M. (2015). Is There (Any)Body in Science Education?. Interchange, 46 (4), 439-453.
Quennerstedt, M. & Larsson, H. (2015). Learning movement cultures in physical education practice. Sport, Education and Society, 20 (5), 565-572.
Barker, D. , Quennerstedt, M. & Annerstedt, C. (2015). Learning through group work in physical education: a symbolic interactionist approach. Sport, Education and Society, 20 (5), 604-623.
Maivorsdotter, N. , Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2015). Students’ Aesthetic Experiences of Playing Exergames: A Practical Epistemology Analysis of Learning. International Journal of Games Based Learning, 5 (3), 11-24.
Maivorsdotter, N. , Lundvall, S. & Quennerstedt, M. (2014). Being a competent athlete or a competent teacher?: Aestetic experiences in physical education teacher education. European Physical Education Review, 20 (3), 407-422.
Öhman, M. , Almqvist, J. , Meckbach, J. & Quennerstedt, M. (2014). Competing for ideal bodies: a study of exergames used as teaching aids in schools. Critical Public Health, 24 (2), 196-209.
Larsson, H. , Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2014). Heterotopias in physical education: towards a queer pedagogy?. Gender and Education, 26 (2), 135-150.
Quennerstedt, A. & Quennerstedt, M. (2014). Researching children's rights in education: sociology of childhood encountering educational theory. British Journal of Sociology of Education, 35 (1), 115-132.
Quennerstedt, M. , Öhman, M. & Armour, K. (2014). Sport and exercise pedagogy and questions about learning. Sport, Education and Society, 19 (7), 885-898.
Quennerstedt, M. , Annerstedt, C. , Barker, D. , Karlefors, I. , Larsson, H. , Redelius, K. & Öhman, M. (2014). What did they learn in school today?: A method for exploring aspects of learning in physical education. European Physical Education Review, 20 (2), 282-302.
Meckbach, J. , Gibbs, B. , Almqvist, J. & Quennerstedt, M. (2014). Wii Teach Movement Qualities in Physical Education. Sport Science Review, 23 (5-6), 241-266.
Kirk, D. , Hastie, P. , Macphail, A. , O'Donovan, T. & Quennerstedt, M. (2014). Writing for publication in Physical education and sport pedagogy: reflections and advice from an editorial team. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 36 (4), 740-745.
McCuaig, L. , Quennerstedt, M. & Macdonald, D. (2013). A salutogenic, strengths-based approach as a theory to guide HPE curriculum change. Asia-Pacific Journal of Health, Sport and Physical Education, 4 (2), 109-125.
Meckbach, J. , Gibbs, B. , Almqvist, J. , Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2013). Exergames as a Teaching Tool in Physical Education?. Sport Science Review, 12 (5-6), 369-385.
Meckbach, J. , Almqvist, J. , Gibbs, B. , Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2013). Idrottslärare vill ha tv-spel på lektionerna. Svensk Idrottsforskning: Organ för Centrum för Idrottsforskning, 22 (3), 39-43.
Quennerstedt, M. , Flintoff, A. & Webb, L. (2013). Narratives From YouTube: Juxtaposing Stories About Physical Education. SAGE Open (3), 1-10.
Quennerstedt, M. (2013). PE on YouTube: investigating participation i physical education practice. Physical Education and Sport Pedagogy, 18 (1), 42-59.
Quennerstedt, M. (2013). Practical epistemologies in physical education practice. Sport, Education and Society, 18 (3), 311-333.
Geidne, S. , Quennerstedt, M. & Eriksson, C. (2013). The implementation process of alcohol policies in eight Swedish football clubs. Health Education, 113 (3), 196-215.
Li, J. , Ericsson, C. & Quennerstedt, M. (2013). The meaning of the Chinese cultural keyword xin. Journal of Languages and Culture, 4 (5), 75-89.
Geidne, S. , Quennerstedt, M. & Eriksson, C. (2013). The youth sports club as a health-promoting setting: an integrative review of research. Scandinavian Journal of Public Health, 41 (3), 269-283.
Quennerstedt, M. , Almqvist, J. , Meckbach, J. & Öhman, M. (2013). Why do Wii teach physical education in school?. Swedish Journal of Sport Research, 2.
Quennerstedt, M. , Almqvist, J. & Öhman, M. (2012). Keep your eye on the ball: investigating artifacts-in-use in physical education. Interchange, 42 (3), 287-305.
Maivorsdotter, N. & Quennerstedt, M. (2012). The act of running: a practical epistemology analysis of aesthetic experience in sport. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 4 (3), 362-381.
Gibbs, B. , Almqvist, J. , Meckbach, J. , Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2012). TV-spel som läromedel i idrott och hälsa?. Idrott & hälsa : organ för Svenska idrottslärarföreningen, 2 (8), 11-14.
Larsson, H. & Quennerstedt, M. (2012). Understanding movement: a sociocultural approach to exploring moving humans. Quest (National Association for Physical Education in Higher Education), 64 (4), 283-298.
Quennerstedt, M. , Öhman, J. & Öhman, M. (2011). Investigating learning in physical education: a transactional approach. Sport, Education and Society, 16 (2), 159-177.
Quennerstedt, M. , Almqvist, J. , Meckbach, J. & Öhman, M. (2011). TV- och dataspel som hälsofostrare. Idrott & Hälsa (6), 34-35.
Quennerstedt, M. , Burrows, L. & Maivorsdotter, N. (2010). From teaching young people to be healthy to learning health. Utbildning och Demokrati, 19 (2), 97-112.
Quennerstedt, M. (2010). Physical education in New Zealand and Sweden: good or bad for students' health?. Journal of Physical Education New Zealand, 43 (2), 7-11.
Webb, L. & Quennerstedt, M. (2010). Risky bodies: health surveillance and teachers' embodiment of health. QSE. International journal of qualitative studies in education, 23 (7), 785-802.
Öhman, M. & Quennerstedt, M. (2008). Feel good—be good: subject content and governing processes in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 13 (4), 365-379.
Webb, L. , Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2008). Healthy bodies: construction of the body and health in physical education. Sport, Education and Society, 13 (4), 353-372.
Quennerstedt, M. , Öhman, M. & Eriksson, C. (2008). Physical education in Sweden: a national evaluation. Education-line, 1-17.
Almqvist, J. , Kronlid, D. , Quennerstedt, M. , Öhman, J. , Öhman, M. & Östman, L. (2008). Pragmatiska studier av meningsskapande. Utbildning och Demokrati, 17 (3), 11-24.
Quennerstedt, M. (2008). Studying the institutional dimension of meaning making: a way to analyse subject content in Physical Education. Journal of teaching in physical education, 27 (3), 434-444.
Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2008). Swedish physical education research. Physical Education and Sport Pedagogy, 13 (4), 295-302.
Almqvist, J. , Kronlid, D. , Quennerstedt, M. , Öhman, J. , Öhman, M. & Östman, L. (2008). Tema: Didaktiska undersökningar. Utbildning och Demokrati, 17 (3), 5-10.
Quennerstedt, M. (2007). Hälsa eller inte hälsa – är det frågan?. Utbildning och Demokrati, 16 (2), 37-56.
Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2007). Kropp, hälsa och genus – kritiska perspektiv på idrott och hälsa?. Utbildning och Demokrati, 16 (2), 5-16.
Quennerstedt, M. & Sundberg, M. (2003). Ett ämne för kroppen och hälsan. Svensk Idrottsforskning: Organ för Centrum för Idrottsforskning (3), 39-43.
Eriksson, C. , Johansson, T. , Quennerstedt, M. & Rudsberg, K. (2003). Idrott och hälsa – mer för fysiskt aktiva pojkar än fysiskt inaktiva flickor?. Svensk Idrottsforskning: Organ för Centrum för Idrottsforskning, 12 (3), 35-38.
Quennerstedt, M. (2003). Kursplaner i idrott och hälsa har ingen betydelse! - en bedräglig myt!?. Tidskrift i gymnastik och idrott : officiellt organ för Svenska g (4), 42-43.
Eriksson, C. , Gustavsson, K. , Johansson, T. , Mustell, J. , Quennerstedt, M. , Rudsberg, K. , Sundberg, M. & Svensson, L. (2003). Skolämnet idrott och hälsa: en nationell utvärdering. Tidskrift i gymnastik och idrott (4), 12-15.
Eriksson, C. , Gustavsson, K. , Johansson, T. , Mustell, J. , Quennerstedt, M. , Rudsberg, K. , Sundberg, M. & Svensson, L. (2003). Skolämnet idrott och hälsa hösten 2002: uppläggning och huvudresultat från en nationell utvärdering. Svensk Idrottsforskning: Organ för Centrum för Idrottsforskning (3), 30-34.
Quennerstedt, M. (1999). Ett salutogent förhållningssätt: en möjlig väg!. Tidskrift i gymnastik och idrott : officiellt organ för Svenska g (2), 13-19.
Quennerstedt, M. (1999). Hälsa i skolämnet idrott och hälsa. Tidskrift i gymnastik och idrott : officiellt organ för Svenska g (3), 12-18.

Artiklar, forskningsöversikter

Barker, D. , Wallhead, T. & Quennerstedt, M. (2017). Student learning through interaction in physical education. European Physical Education Review, 23 (3), 273-278.

Böcker

Quennerstedt, M. (2007). Idrott och hälsa: en samtalsguide om kunskap arbetssätt och bedömning. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling (Stödmaterial ).

Doktorsavhandlingar

Quennerstedt, M. (2006). Att lära sig hälsa. (Doctoral dissertation). Örebro: Örebro universitetsbibliotek.

Kapitel i böcker, del av antologier

Quennerstedt, M. & McCuaig, L. (2018). Is asking salutogenic questions a way of being critical?. I: Richard Pringle, Håkan Larsson, Göran Gerdin, Critical Research in Sport, Health and Physical Education: How to Make a Difference (ss. 196-209). London: Routledge.
Quennerstedt, M. (2018). Social media as a health resource: A salutogenic perspective. I: Victoria Goodyear & Kathleen Armour, Young People, Social Media and Health (ss. 71-85). London, UK: Routledge.
Quennerstedt, M. (2017). Elevengagemang en fråga om lärande. I: Almqvist, Hamza & Olin, Undersöka och utveckla undervisning: professionell utveckling för lärare (ss. 179-180). Lund: Studentlitteratur AB.
Quennerstedt, M. , Gibbs, B. , Almqvist, J. , Nilsson, J. & Winther, H. (2016). Béatrice: Dance video games as a resource for teaching dance. I: Ashley Casey, Victoria A. Goodyear, Kathleen M. Armour, Digital Technologies and Learning in Physical Education: Pedagogical cases. London: Routledge.
Larsson, H. , Lundvall, S. , Meckbach, J. , Peterson, T. & Quennerstedt, M. (2016). Forskarskolan i idrott och hälsas didaktik: praktiknära idrottsdidaktik. I: Håkan Larsson, Suzanne Lundvall, Jane Meckbach, Tomas Peterson, Mikael Quennerstedt, Hur är det i praktiken?: Lärare utforskar ämnet idrott och hälsa (ss. 5-16). Stockholm: Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH.
Quennerstedt, M. & Maivorsdotter, N. (2016). The role of learning theory in learning to teach. I: Catherine D. Ennis, Routledge Handbook of Physical Education Pedagogies (ss. 417-427). New York, USA: Routledge.
Quennerstedt, M. , Öhman, M. , Meckbach, J. , Almqvist, J. , Maivorsdotter, N. , Gibbs, B. , Nyberg, G. & Bäckström, Å. (2015). TV-spel som hälsofostran?. I: Vetenskapsrådet, Resultatdialog 2015 (ss. 183-194). Stockholm: Vetenskapsrådet.
Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2014). Salutogenic approaches to health and the body. I: Katie Fitzpatcrick & Richard Tinning, Health education: Critical perspectives (ss. 190-203). London: Routledge.
Quennerstedt, M. (2013). Learning from YouTube. I: Laura Azzarito, David Kirk, Pedagogies, physical culture and visual methods (ss. 162-177). New York: Routledge.
Öhman, M. & Quennerstedt, M. (2012). Observational studies. I: Kathleen Armour, Doune Macdonald, Research methods in physical education and youth sport (ss. 189-203). London: Routledge.
Kronlid, D. O. & Quennerstedt, M. (2010). Klimatförändrad hälsa: om hälsobegreppets betydelse för klimathälsoundervisning. I: David O. Kronlid, Klimatdidaktik: att undervisa för framtiden (ss. 58-80). Stockholm: Liber.
Quennerstedt, M. (2010). 'Warning: physical education can seriously harm your health': but it all depends on your health perspective!. I: Seth Brown, Issues and controversies in physical education: policy, power, and pedagogy (ss. 46-56). Auckland: Pearson Education Academic Publisher.
Quennerstedt, M. , Öhman, M. & Öhman, J. (2007). Friluftsliv, hälsa och livskvalitet. I: Britta Brügge, Matz Glantz, Klas Sandell, Friluftslivets pedagogik: för kunskap, känsla och livskvalitet (ss. 195-208). Stockholm: Liber.
Quennerstedt, M. (2006). Idrott och hälsa – ett undervisningsinnehåll. I: Göran Patriksson, SVEBIS årsbok: aktuell beteendevetenskaplig idrottsforskning. Lund: Lunds universitet.
Eriksson, C. , Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2005). Idrott och hälsa: ett ämne för hälsa i rörelse!?. I: Grundskolans ämnen i ljuset av nationella utvärderingen 2003: nuläge och framåtblickar (ss. 177-195). Stockholm: Skolverket.
Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2004). Att skapa hälsosamma kroppar. I: Göran Patriksson, SVEBIS årsbok: aktuell beteendevetenskaplig idrottsforskning. Lund: SVEBI.
Quennerstedt, M. & Sundberg, M. (2004). Healthy bodies: to study the construction of body and health in physical education. I: Per Jörgenssen, Niels Vogensen, What´s going on in the gym: learning, teaching  and research in physical education. Odense: Syddansk universitet.
Quennerstedt, M. (2002). Att styra hälsa: en läroplanshistorisk betraktelse. I: Göran Patriksson, SVEBIS årsbok: aktuell beteendevetenskaplig idrottsforskning (ss. 145-165). Lund: SVEBI.

Konferensbidrag

Casey, A. , Larsson, H. , MacPhail, A. & Quennerstedt, M. (2018). Models-Based Practices: Problematizing the M and the P in MBP. Konferensbidrag vid Edinburgh 2018 AIESEP World Congress: Creating Thriving and Sustainable Futures, Edinburgh, UK, July 25-28, 2018.
Quennerstedt, M. (2018). Physical education and the art of teaching: Transformative learning and teaching in physical education and sport pedagogy. I: AIESEP World Congress José María Cagigal Scholar Lecture. Konferensbidrag vid AIESEP World Congress, Edinburgh, UK, 25-28 July 2018.
Thorén, A. , Maivorsdotter, N. & Quennerstedt, M. (2018). To Include The Invisible: An Interview Study Of Inclusive Physical Education And Pupils With Neurodevelopmental Disorders (NDD) And Their Peers. Konferensbidrag vid European Conference on Educational Research (ECER), Bolzano, Italy, September 4-7, 2018.
Goodyear, V. A. , Quennerstedt, M. , Enright, E. , Kirk, D. & Cale, L. (2018). Young People and their Engagement with Health-related Social Media: New Perspectives. Konferensbidrag vid Edinburgh 2018 AIESEP World Congress: Creating Thriving and Sustainable Futures, Edinburgh, UK, July 25-28, 2018.
Larsson, H. , Quennerstedt, M. , Caldeborg, A. , Janemalm, L. , Ridderlund, S. , Segolsson, J. , Vesterlund, S. , Barker, D. & et al. (2017). Teachers as researchers investigating their PE practice!. Konferensbidrag vid British Educational Research Association BERA-conference in University of Sussex, Brighton, 4th-7th sept 2017.
Quennerstedt, M. (2016). In the name of health: what are Wii doing to them?. Konferensbidrag vid Australian Association for Research in Education (AARE) Conference 2016: Transforming Educational Research, Melbourne, Australia, 27 November-1 December, 2016.
Larsson, H. , Quennerstedt, M. , Lundvall, S. , Nyberg, G. & Barker, D. (2016). Normkritisk idrottsundervisning. I: SVEBI-konferens 2016. Konferensbidrag vid SVEBI-konferens 2016, Örebro, 16-17 November, 2016.
Quennerstedt, M. & Barker, D. (2016). Power relations in Physical Education group work: a Foucauldian analysis. I: AIESEP International Association for Physical Education in Higher Education. Konferensbidrag vid AIESEP International Association for Physical Education in Higher Education 2016, 8-11 June, 2016, Laramie, USA.
Sund, L. , Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2016). The Embodied Social Studies Classroom. Konferensbidrag vid ECER 2016, Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers, Dublin, Ireland, 22-26 August, 2016.
McCuaig, L. & Quennerstedt, M. (2016). Where is the river?: Exploring the implications of the sociocultural aspects of salutogenesis for health education curriculum and research. Konferensbidrag vid Australian Association for Research in Education (AARE) Conference 2016, Melbourne, Australia, 27 November-1 December, 2016.
Larsson, H. & Quennerstedt, M. (2016). Zooming in on PE-practice with the help of Bourdieu and Dewey. Konferensbidrag vid British Educational Research Association (BERA 2016), Leeds, UK, 13-15 September 2016.
Quennerstedt, M. (2015). Active video gaming in PE: a critical exploration. I: AERA - American Educational Research Association, Chicago, 2015. Konferensbidrag vid AERA - American Educational Research Association, Chicago, Illinois, April 16-20, 2015.
Meckbach, J. , Gibbs, B. , Almqvist, J. & Quennerstedt, M. (2015). Movement Analysis Of Playing Exergames in Physical Education. I: 20th annual Congress of the EUROPEAN COLLEGE OF SPORT SCIENCE, 24th - 27th June 2015, Malmö – Sweden BOOK OF ABSTRACTS. Konferensbidrag vid 20th Annual Congress of the European College of Sport Science (ECSS): Suistanable sport , Malmö, 24-27 June, 2015 (ss. 101-101). European College of Sport Science.
Redelius, K. , Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2014). Communicating aims and outcomes in PE: part of a subject for learning?. Konferensbidrag vid AIESEP World Congress 10-13 February 2014, Auckland, New Zealand.
Barker, D. , Quennerstedt, M. & Annerstedt, C. (2014). Embodied interaction in physical education: examining group work from a multimodal perspective. Konferensbidrag vid AIESEP World Congress 10-13 February 2014, Auckland, New Zealand.
Macdonald, D. , McCuaig, L. & Quennerstedt, M. (2014). How might a strengths-based approach contribute to a futures-oriented Health and Physical Education curriculum?. Konferensbidrag vid AIESEP World Congress 10-13 February 2014, Auckland, New Zealand.
Almqvist, J. , Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2014). How Wii teach Physical Education and Health. Konferensbidrag vid BERA - British Educational Research Association, Annual Conference, Institute of Education, London, 23rd - 25th September 2014.
Meckbach, J. , Almqvist, J. , Gibbs, B. & Quennerstedt, M. (2014). Laban movement analysis and exergames. Konferensbidrag vid BERA - British Educational Research Association, Annual Conference, Institute of Education, London, 23rd - 25th September 2014..
Quennerstedt, M. , Almqvist, J. , Gibbs, B. , Maivorsdotter, N. , Meckbach, J. & Öhman, M. (2014). Learning and active video gaming in school. Konferensbidrag vid BERA - British Educational Research Association, Annual Conference, Institute of Education, London, 23rd - 25th September 2014..
Larsson, H. , Annerstedt, C. , Barker, D. , Karlefors, I. , Quennerstedt, M. , Redelius, K. & Öhman, M. (2014). Physical education: a subject for learning?. Konferensbidrag vid AIESEP World Congress 10-13 February 2014, Auckland, New Zealand.
Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2014). Teachers-as-researchers exploring PE-practice. Konferensbidrag vid AIESEP World Congress 10-13 February 2014, Auckland, New Zealand.
Meckbach, J. , Almqvist, J. , Gibbs, B. , Öhman, M. & Quennerstedt, M. (2014). Use of exergames in PE: Exergames as a teaching tool?. Konferensbidrag vid AIESEP World Congress 10-13 February 2014, Auckland, New Zealand.
Maivorsdotter, N. , Öhman, M. & Quennerstedt, M. (2014). Young people’s aesthetic experience of playing Wii. Konferensbidrag vid BERA - British Educational Research Association, Annual Conference, Institute of Education, London, 23rd - 25th September 2014..
Öhman, M. & Quennerstedt, M. (2013). Adopting a Salutogenic Approach in Health Education: Possibilities and Risks. Konferensbidrag vid ECER 2013, Creativity and Innovation in Educational Research.
Redelius, K. , Öhman, M. & Quennerstedt, M. (2013). Det glömda lärobjektet i idrott och hälsa. Konferensbidrag vid SVEBIs Utbildnings- och forskningskonferens, Stockholm, 20-21 november 2013.
Meckbach, J. , Gibbs, B. , Almqvist, J. , Öhman, M. & Quennerstedt, M. (2013). Exergames som läromedel i idrott och hälsa?. Konferensbidrag vid SVEBIs utbildnings- och forskningskonferens.
Barker, D. , Quennerstedt, M. & Annerstedt, C. (2013). Facilitating group work in physical education: working with post-Vygotskian ideas. Konferensbidrag vid Nordplus-Idrott conference, Odense, Denmark, may 6-8, 2013.
Barker, D. , Quennerstedt, M. & Annerstedt, C. (2013). Inter-student interactions and student learning in Health and Physical Education: A post-Vygotskian analysis. Konferensbidrag vid British Educational Research Association - BERA Conference in Cardiff 3-5 september 2013.
Quennerstedt, M. , Almqvist, J. , Gibbs, B. , Maivorsdotter, N. , Meckbach, J. & Öhman, M. (2013). LEXIS: Learning and Exergames in School. Konferensbidrag vid SVEBI - Utbildnings och forskningskonferens, 20-21 november 2013, Stockholm, Sweden.
Larsson, H. , Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2013). Queering physical education 2.0. Konferensbidrag vid Nordplus-Idrott conference, Odense, Denmark, May 6-8, 2013.
Redelius, K. , Öhman, M. & Quennerstedt, M. (2013). The hidden learning objects in pe: problematic or not?. I: Balagué, N., Torrents, C., Vilanova, A., Cadefau, J., Tarragó, R., Tsolakidis, E., 18th annual Congress of the EUROPEAN COLLEGE OF SPORT SCIENCE 26th - 29th June 2013, Barcelona – Spain BOOK OF ABSTRACTS. Konferensbidrag vid 18th annual Congress of the European college of sport science,(ECSS) Barcelona, Spain, June 26-29 2013 (ss. 330-331). European College of Sport Science.
Barker, D. , Annerstedt, C. & Quennerstedt, M. (2012). Examining groupwork in health and physical education: emerging findings from a Vygotskian analysis. Konferensbidrag vid SVEBIs forskningskonferens, Perspektiv på idrottens prestationssystem – från debut till avslut, Umeå, 14-15 nov, 2012.
Larsson, H. , Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2012). Normkritisk undervisning i idrott och hälsa?: Ett queert fall. I: SVEBIs forskningskonferens, Perspektiv på idrottens prestationssystem från debut till avslut. Konferensbidrag vid SVEBIs forskningskonferens, Perspektiv på idrottens prestationssystem – från debut till avslut, Umeå, 14-15 nov 2012 (ss. 1-10).
Geidne, S. , Quennerstedt, M. & Eriksson, C. (2012). Rekommendationer för implementering av alkoholpolicyer i idrottsföreningar: resultat från en studie med åtta svenska fotbollsföreningar. I: Folkhälsostämman 2012 folkhälsa för en hållbar framtid. Konferensbidrag vid Folkhälsostämman 2012 23-25 april, Stockholm (ss. 38-38). Östersund: Statens folkhälsoinstitut.
Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2012). Sport pedagogy and questions about learning. Konferensbidrag vid ICSEMIS Conference, Glasgow, UK, July 19-24th, 2012.
Öhman, M. & Quennerstedt, M. (2012). “Three, two, one – measure, measure, measure – done”: a study of exergames in physical education. Konferensbidrag vid International Conference of the Australian association for research in education (AARE), Sydney, Australia, December 2-6, 2012.
Quennerstedt, M. (2012). Varför undervisar Wii i idrott och hälsa?. Konferensbidrag vid SVEBIs forskningskonferens, Perspektiv på idrottens prestationssystem – från debut till avslut, Umeå, 14-15 nov 2012.
Almqvist, J. , Öhman, M. , Meckbach, J. & Quennerstedt, M. (2012). What do Wii teach in PE?. I: ECER 2012, The Need for Educational Research to Champion Freedom, Education and Development for All. Konferensbidrag vid ECER - European College of Educational research, Cadiz, Spain, 17-21 September, 2012.
Quennerstedt, M. , Flintoff, A. & Webb, L. (2011). Researching pedagogies and physical culture using visual methodologies: narratives from YouTube. Konferensbidrag vid British Educational Research Association.
Quennerstedt, M. , Kronlid, D. , Hansson, P. , Håkansson, M. , Mattlar, J. & Molin, L. (2010). Climate change education. I: . Konferensbidrag vid NERA Conference, 2010.
Quennerstedt, M. & Webb, L. (2010). Embodying health: physical education teachers’ work as biocitizens in a performative health culture. Konferensbidrag vid BERA Conference 2010. Warwick, UK.
Quennerstedt, M. & Kronlid, D. (2010). En klimatförändrad hälsa. Konferensbidrag vid NERA Conference.
Quennerstedt, M. (2010). Knowledge in physical education: ‘voices’ from YouTube. Konferensbidrag vid AARE Conference 2010, Melbourne, Australia.
Quennerstedt, M. (2010). Physical education on YouTube. Konferensbidrag vid BERA Conference 2010, Warwick, UK.
Quennerstedt, M. & Larsson, H. (2010). Understanding movement: a socio-cultural approach to analysing human movement. Konferensbidrag vid AARE Conference 2010, Melbourne, Australia.
Makopoulou, K. , Armour, K. , Chambers, F. & Quennerstedt, M. (2009). Ariadne's thread: navigating the labyrinth of PE-CPD provision in physical activity and health using John Dewey as the (theoretical) guide. Konferensbidrag vid AISEP.
Quennerstedt, M. , Öhman, J. & Öhman, M. (2009). Investigating learning in physical education. Konferensbidrag vid BERA Conference 2009, Manchester, UK.
Quennerstedt, M. (2009). Saving young people from obesity: for the good (?) of the society. Konferensbidrag vid ECSS Conference 2009, Oslo, Norge.
Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2008). On the use of artefacts in physical education. Konferensbidrag vid AARE Conference 2008, Brisbane, Australien.
Almqvist, J. , Quennerstedt, M. , Öhman, J. , Öhman, M. & Östman, L. (2008). Pragmatic investigation: studies of meaning-making in educational practices. Konferensbidrag vid NFPF/NERA Conference 2008.
Quennerstedt, M. , Öhman, M. & Almqvist, J. (2008). Vaulting horses, basket balls and lines in the floor: understanding artefacts in physical education. Konferensbidrag vid BERA Conference 2008, Edinburgh, UK.
Quennerstedt, M. (2007). Health in physical education: a problem or a possibility?. Konferensbidrag vid NFPF/NERA Conference 2007.
Eriksson, C. , Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2007). Physical education in Sweden. Konferensbidrag vid Health promotion.
Quennerstedt, M. (2005). First person approaches in analyses of educational practices: knowledge, power and morals. Konferensbidrag vid NFPF/NERA Conference 2005, Örebro, Sweden.
Eriksson, C. , Gustavsson, K. , Quennerstedt, M. , Rudsberg, K. , Öhman, M. & Öijen, L. (2005). Physical education in Sweden. Konferensbidrag vid BERA Conference 2005. Pontypridd, UK.
Quennerstedt, M. (2005). Subject content in Swedish physical education. Konferensbidrag vid British Educational Research Association Annual Conference, University of Glamorgan, 14-17 September 2005.
Eriksson, C. , Gustavsson, K. , Quennerstedt, M. , Rudsberg, K. , Öhman, M. & Öijen, L. (2003). A national evaluation of the school subject physical education and health: I. methodological approaches and challenges. Konferensbidrag vid 4th Nordic Health Promotion Research Conference Västerås, Sweden.
Eriksson, C. , Gustavsson, K. , Quennerstedt, M. , Rudsberg, K. , Öhman, M. & Öijen, L. (2003). A national evaluation of the school subject physical education and health: II. on the importance of subject content and focus. Konferensbidrag vid 4th Nordic Health Promotion Research Conference Västerås, Sweden.
Eriksson, C. , Gustavsson, K. , Quennerstedt, M. , Rudsberg, K. , Öhman, M. & Öijen, L. (2003). A national evaluation of the school subject physical education and health: III. ”More for boys than girls?”. Konferensbidrag vid 4th Nordic Health Promotion Research Conference Västerås, Sweden.
Quennerstedt, M. & Sundberg, M. (2003). Healthy bodies: to study the construction of body and health in physical education. Konferensbidrag vid What's going on in the Gym? International Conference on PE-teaching, Learning and Research. Odense, DK.
Quennerstedt, M. (2000). Hälsa – en fråga om identitet!?. I: Pia Lundquist-Wanneberg, Björn Sandahl, Leif Yttergren, Skolidrotten i går - i dag - i framtiden. Konferensbidrag vid Från fysisk fostran till hälsoarbete?, Idrottshögskolan, Stockholm, 15-16 maj 2000.
Quennerstedt, M. (1999). Naturmöte och miljömoral i skolans hälsoundervisning. I: Monika Olofsson, Pedagogikhistorisk forskning perspektiv, betydelse och funktion i dagens samhälle : konferens 10-12 september 1998 : dokumentation II. Konferensbidrag vid Pedagogikhistorisk forskning - perspektiv, betydelse och funktion i dagens samhälle, Lärarhögskolan, Stockholm.

Manuskript

Rapporter

Quennerstedt, M. (2007). Idrott och hälsa: En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling.
Eriksson, C. , Gustavsson, K. , Quennerstedt, M. , Rudsberg, K. , Öhman, M. & Öijen, L. (2005). Idrott och hälsa – ämnesrapport NU-03.. Stockholm: Fritzes.
Quennerstedt, M. , Eriksson, C. , Gustavsson, K. , Rudsberg, K. , Sundberg, M. , Johansson, T. & Svensson, L. (2003). Skolämnet Idrott och hälsa i Sveriges skolor - en utvärdering av läget hösten 2002. Örebro: Örebro universitet.
Quennerstedt, M. & Öhman, J. (2000). Perspektiv på hälsa. Örebro: Örebro universitet.
Bengtsson, T. , Quennerstedt, M. & Sköldmark, M. (1994). Medveten matchledare: en studie av fotbollsdomarkompetensen ur tre aspekter. Örebro: Idrottens utvecklingscentrum (Rapport- / Idrottens utvecklingscentrum 94:2).

Samlingsverk (redaktör)

Larsson, H. (ed.) , Lundvall, S. (ed.) , Meckbach, J. (ed.) , Peterson, T. (ed.) & Quennerstedt, M. (ed.) (2016). Hur är det i praktiken?: Lärare utforskar ämnet idrott och hälsa. Stockholm: Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH.