Päivi Fredäng
Tjänstetitel: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapTelefon: 019 303000 (växel)
Rum: -

Om Päivi Fredäng
Undervisning
Sedan 2009 är jag programansvarig för både Specialpedagogiska programmet och Speciallärarprogrammet, avancerad nivå. Jag är även ansvarig för dess verksamhetsförlagda utbildning. Jag undervisar främst i specialpedagogik, vetenskapsteori och metodologi och handleder studenter även i lärarprogrammet.
Forskningsinriktning
Min av SFR finansierade doktorsavhandling i sociologi, Teckenspråkiga döva Identitetsförändringar i det svenska dövsamhället (2003) Stehag: Gondolin, beskriver mitt forskningsintresse kring identitet och minoritetsfrågor. Kultur, mångfald, deafhood, tillgänglighet och inkludering är andra frågor av forskningsintresse.
Samarbeten
Sedan 2006 (-2015) pågår samarbete med av EU finansierat projekt Spread the Sign. I projektet gör jag återkommande utbildningsvetenskapliga evalueringar om dess pedagogiska implementeringar i olika länder.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
Publikationer
Doktorsavhandlingar
- Fredäng, P. (2003). Teckenspråkiga döva: Identitetsförändringar i det svenska dövsamhället. (Doctoral dissertation). Stehag: Gondolin.
Kapitel i böcker, del av antologier
- Fredäng, P. (2012). I går dövstum skomakare, i dag teckenspråkig webbdesigner. I: Kristina Engwall, Stig Larsson, Utanförskapets historia: om funktionsnedsättning och funktionshinder (ss. 113-126). Lund:: Studentlitteratur AB.
- Fredäng, P. (2007). Teckenspråkighetens kulturella former. I: Rafael Lindqvist, Lennart Sauer, Ove Mallander, Magnus Tideman, Funktionshinder, kultur och samhälle (ss. 71-98). Lund:: Studentlitteratur.
- Fredäng, P. (2006). Dövas liv med teckenspråk. I: Teckenspråk och teckenspråkiga: Kunskaps- och forskningsöversikt (ss. 71-134). Stockholm: Fritze.
- Thorsén, H. , Fredäng, P. & Sundberg, B. (2006). Personalens etiska reflektioner. I: Ingemar Engström, Tvingad till hjälp: Om tvång, etik, tillit i barn- och ungdomspsykiatrisk vård (ss. 117-150). Lund:: Studentlitteratur AB.
Konferensbidrag
- Fredäng, P. (2008). Between Minority Language and Disability: ICT and the Sign Language Users. Konferensbidrag vid Deaf and Other Lives; Living in Multiple Cultures the Amsterdam School for Social Science Research, University of Amsterdam, 25-26 Sept 2008.
- Fredäng, P. (2007). Deaf students in higher education: the sociocultural perspective. Konferensbidrag vid NNRD Nordic Network on Disability Research, Gothenburg, 10-12 May 2007.
- Fredäng, P. (2005). From "obtain glory" to individual awareness in Swedish Deaf Community. I: ICED 2005 Proceedings of the 20th International Congress on the Education of the Deaf. Konferensbidrag vid 20th International Congress on the Education of the Deaf, Maastricht 17-20 July 2005. Disabled Peoples International.
Rapporter
- Fredäng, P. (2007). Rättfärdigande av tvång i barn- och ungdomspsykiatrin: En studie om personalens etiska reflektioner. Örebro: Psykiatriskt forskningscentrum, Örebro läns landsting (Mementum - Rapportserie från Psykiatriskt forskningscentrum, Örebro 38).