Visual Lift hjälper företag med 3D-presentationer och digitala tvillingar

Person som håller upp en transparent mobiltelefon.

Forskare vid Örebro universitet bidrar med de senaste kunskaperna i projektet Visual Lift.

Projektet Visual Lift ska hjälpa SME-företag att visa upp och kommunicera med den senaste visualiseringstekniken. I veckan presenterades exempel på avancerade 3D-presentationer och digitala virtuella tvillingar under ett webbinarium vid Örebro universitet.

Visual Lift är ett samarbete mellan aktörer i Östra Mellansverige, med målet att kunna erbjuda företag att testa den senaste tekniken, utvärdera dess fördelar, och få support för implementering och kommersialisering.

Från Örebro universitet medverkade forskaren Andrey Kiselev och Mikael Klintberg, verksamhetsledare AI Impact Lab. Först ut att presentera vad Visual Lift erbjuder var Peter Westerdahl vid Linköpings universitet som fanns med på länk från Norrköping.

– Vi vänder oss primärt till SME (små och medelstora bolag) i tillverkande industri. Det kan till exempel handla om att gå från cad-ritningar till 3D-modeller, eller att på andra sätt visualisera komplexa data, säger Peter Westerdahl.

Visar med VR

Han visade upp ett exempel på samarbete med företaget Borggårds bruk som tillverkar avancerade stålprodukter.

– Företaget har svårt att förklara för kunderna hur de jobbar med produkten, så vi kopplar in VR för att kunna visa upp den. Just i det här fallet är den en kombination av forskare och studenter som samarbetar med företaget, säger Peter Westerdahl.

Han berättar att de tekniska förutsättningarna ser väldigt olika ut på företagen i östra Mellansverige, och att olika projekt kräver olika mycket i teknisk kunskap och engagemang från företagen.

– Många företag har cad-kompetens, men drar inte nytta av den fullt ut. Vi kan hjälpa till att visualisera en modell utifrån ritningar.

Förstärkt verklighet

Andrey Kiselev visade exempel på tidigare projekt vid Örebro universitet där forskarna hjälpt företag genom att använda digitala tvillingar och avancerad VR i så kallad förstärkt verklighet, AR (augmented reality).

– Vi bedriver internationellt erkänd forskning inom artificiell intelligens, och kan erbjuda den senaste tekniken, säger han.

Visual Lift har även som mål att stötta företag som på grund av coronapandemin inte längre kan visa upp sin verksamhet och sina produkter genom personliga möten. Då är olika typer av visualisering ett smittsäkert alternativ.

Visual Lift finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Östergötland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Västmanland, Linköpings universitet och Norrköping Science Park.

EU.