Professor Amy Loutfi årets visionär – får pris av technätverket Addher

Amy Loutfi.

Amy Loutfi är professor i informationsteknologi och även vicerektor för AI och innovation vid Örebro universitet. När nätverket Addher utser årets visionär i Örebro kammar Amy hem utmärkelsen. ”Det är så viktigt att nätverk som Addher finns för att öka mångfalden och inkluderingen i teknikbranschen. Jag är glad över att vara en av de många röster som ansluter till kören”, säger hon.

”När Amy pratar så lyssnar man”. Så lyder motiveringen när nätverket Addher ger branschpriset ”Visionary” i Örebro till professor Amy Loutfi vid Örebro universitet.
– Jag känner mig hedrad, säger Amy Loutfi.

Nätverket Addher startades av företaget Sogeti 2010 har i dag 7 000 medlemmar runt om i Sverige. Addher är ett nätverk för kvinnor inom IT- och techsektorn och har som mål att få fler kvinnor att ta plats i – och även söka sig till – branschen.

I år delar nätverket för första gången ut priser på Addher Awards inom kategorierna Role model, Visionary, Valuemaker, Superstar och Energizer.

Kategorin Visionary (visionär) beskriver Addher så här: ”En IT-/techkvinna som alltid är i framkant inom den senaste tekniken. Hon har järnkoll på trender, kanske till och med skapar dem själv. Hon är innovativ, driven och leder andra framåt. Hon är ofta talare på event då hon kan wowa sin publik och med övertygelse och passion måla upp framtiden.”

Motiveringen till att Amy Loutfi vinner kategorin Visionary lyder: ”När Amy pratar så lyssnar man. Amy är en framstående forskare inom människa-robot-interaktion och AI och banar väg för det som kommer. Hon intresserar sig för hur människor och maskiner samspelar för att kunna användas tillsammans. Hon har även ett omfattande engagemang för strategiska frågor inom AI för Sverige och för hur artificiell intelligens kan göra information användbar.”

– Det är så viktigt att nätverk som Addher finns för att öka mångfalden och inkluderingen i teknikbranschen. Jag är glad över att vara en av de många röster som ansluter till kören. Jag känner mig särskilt hedrad över att bli nominerad som visionär, säger Amy Loutfi.

Text och foto: Jesper Eriksson