Sara och Max får chansen att utveckla Örebro

Sara Aberageber och Max Hjalmarsson sitter på en bänk.

Sara Aberageber och Max Hjalmarsson.

En lekplats på Olof Palmes torg och att förbjuda biltrafik på Drottninggatan – två förslag som ungdomarna i Summer College kommer presentera för Örebro kommun.

Linje 14:s samarbetsskolor är Mellringeskolan, Lillåns skola, Engelbrektsskolan, Västra Engelbrektsskolan, Olaus Petriskolan 7–9 City och Gumaeliusskolan.

I tre veckor har 23 ungdomar fått feriepraktik på Örebro universitet. Feriepraktiken är via Örebro kommun – och uppdraget är att hitta nya sätt att utveckla staden.

Ungdomarna är indelade i sex grupper som arbetar med områdena: Hur kan resecentrum i Örebro bli en attraktiv mötes- och entréplats för ungdomar? Vad kan Olof Palmes torg användas till i framtiden? Hur kan Brickebacken utvecklas för att området ska bli tryggare för äldre? Och vad krävs för att skapa en oas som lockar cyklister och kanotister till en hittills ganska okänd strand i närheten av bostadsområdet Ormesta?

Sara Aberageber och Max Hjalmarsson har arbetat med att utveckla området kring Olof Palmes torg och Drottninggatan mellan Rudbecksgatan och Änggatan, men i olika grupper.

– Vår grupp har arbetat med att området är otryggt för cyklister. Vi vill ta bort biltrafiken och endast tillåta bussar på Drottninggatan vid Olof Palmes torg, säger Sara Aberageber.

– I vår grupp har vi kommit fram till att det vore bra att bygga en lekplats på torget. Det är bra för barnen att ha en plats där de kan leka av sig innan de ska gå in i affärer eller till servicecentrum, säger Max Hjalmarsson.

Båda är nöjda med feriepraktiken och sökte sommarjobbet för att de ville prova på att arbeta i projektform och få en chans att påverka samhället. Sara Aberageber och Max Hjalmarsson lyfter särskilt att kursen i idéutveckling har varit intressant. I den fick de lära sig att från en idé arbeta fram en rimlig lösning på ett problem.

Inspiration till högre studier

Varje grupp får hjälp av en student från universitetet. Deras uppdrag är att arbetsleda ungdomarna, hjälpa dem att förstå innehållet i uppdraget och utmana dem i deras idéutveckling.

– Särskilt ur ett pedagogiskt perspektiv har det var intressant att hjälpa min grupp att hitta lösningar på ett problem, för att sedan paketera det till ett konkret förslag, säger Matilda Eklund som studerar på Ämneslärarprogrammet till gymnasielärare.

Alexandra Bencze och Matilda Eklund står vid en whiteboard med post-it lappar.

Alexandra Bencze och Matilda Eklund.

Alexandra Bencze är aktivitetssamordnare för Linje 14 och en av de som ansvarar för planering, innehåll och utformning av Summer Collage från Örebro universitet. Linje 14 är ett samarbete mellan Örebro universitet och Örebro kommun sedan 2003.

I dagsläget samarbetar Linje 14 med sex högstadieskolor, fritidsgården Trädet i Brickebacken, biblioteket i Kulturkvarteret, Trainstation i Vivalla och Tegelbruket. Inom ramen för Linje 14 genomförs vare år studiehjälp, workshoppar, studiebesök och Summer College.

– Målet är att deltagarna på Summer College ska vara elever från våra samarbetsskolor. En del av upplägget under feriepraktiken handlar om att inspirera deltagarna till högre studier efter gymnasiet, säger Alexandra Bencze.

För de tidigare Linje 14-deltagarna Sara Aberageber och Max Hjalmarsson har ytterligare ett steg tagits mot högre studier när de i dagarna kom in på Samhällsvetenskapsprogrammet på Rudbecksgymnasiet respektive Naturvetenskapliga programmet på Karolinska gymnasiet. Men först ska de tillsammans med de andra grupperna redovisa sina förslag för Örebro kommun och ÖrebroBostäder AB (ÖBO).

Text och foto: Anna Asplund