Sjätteklassare mötte forskare och studenter på Örebro universitet: ”Bra och intressant "

Erik Svallin, Ida Strömberg och Edith Dahlman Herrgård.

Erik Svallin, Ida Strömberg och Edith Dahlman Herrgård fick både ställa frågor till studenter och ta del av föreläsning om teknik.

Får man pengar av mamma och pappa för att plugga? Äter du mycket makaroner och nudlar? Det var några av de frågor som studenter vid Örebro universitet fick besvara från nyfikna sjätteklassare i Askersund.

Samtliga sjätteklassare från fyra skolor i Askersunds kommun besökte Örebro universitet i veckan för att lära sig om studentlivet, lära känna en forskare och gå på campusvandring.

– Vi vill att eleverna redan i tidiga år ska få en förståelse för att skolan är viktigt och att de ska se vad den kan leda till. Det handlar om att skapa en framtidstro, säger Sophie Rönnklint, rektor för skolorna i Åsbro och Rönneshytta.

”Jag älskar teknik – det är helt magiskt”

I konsertsalen på Musikhögskolan på Örebro universitet svarade juriststudenten Rojan Arikan och lärarstudenten Matilda Eklund på frågor om livet som student. Sedan fick eleverna möta forskaren Ulrika Sultan, som berättade om vad det innebär att vara forskare.

– Jag får betalt för att sitta och tänka. Man kan forska om nästan vad som helst, från snigelslem till miljögifter eller teknik, som jag. Jag älskar teknik, det är helt magiskt, berättade hon.

”Bra och intressant”

Tre av eleverna som besökte Örebro universitet är Erik Svallin, Ida Strömberg och Edith Dahlman Herrgård.

– Det var bra och intressant, man fick lära sig så mycket om orättvisor. Att bilar är designade så att män har större chans att överleva en olycka, till exempel, säger Edith Dahlman, som tror att hon vill studera på universitetet i framtiden.

Ulrika Sultan, Rojan Arikan och Matilda Eklund.

Forskaren Ulrika Sultan blir intervjuad av studentambassadörerna Rojan Arikan och Matilda Eklund.

Att jobba med teknik handlar just om att vilja bidra till att göra världen lite bättre, enligt Ulrika Sultan.

– Fler behöver vara med och utveckla tekniken så att den passar oss alla – med teknik kan man faktiskt förändra världen, säger hon.

Text och foto: Anna Lorentzon