This page in English

Traditionellt valborgsfirande vid Örebro slott

Örebro slott med valborgsbrasan i Svartån och kören framför slottet.

Äntligen får valborg firas med publik vid Örebro slott igen.

Det blir ett traditionellt valborgsfirande vid Örebro slott i år med majbrasa, vårtal, sång och musik.
– Jag ser verkligen fram emot att få välkomna en stor publik till firandet vid Örebro slott igen, säger Anna-Karin Andershed, prorektor vid Örebro universitet.

De senaste två åren har valborgsfirandet genomförts digitalt, men i år kan Örebro universitet tillsammans med Örebro kommun äntligen bjuda in till ett traditionellt firande vid Örebro slott igen.

– Det finns så många skäl till att Valborgsfirandet är en viktig tradition. Gemenskap och samhörighet skapas genom möten och just nu vi behöver möta varandra, se varandra på riktigt, säger Anna-Karin Andershed, prorektor vid Örebro universitet.

Välkomnar våren med sång

Örebro studentsångare står för musiken tillsammans med personal och studenter från Örebro universitet, musiker från Musikhögskolan och Frälsningsarméns musikkår – alla under konstnärlig ledning av Director Cantorum Fredrik Berglund.

– Att tillsammans få välkomna våren och fira valborg vid Örebro slott betyder mycket för oss alla. När de traditionella vårsångerna klingar över staden och vi möts i tonerna till "Bridge over troubled water" – det är en musikalisk gemenskap som är svår att sätta ord på. Det känns som att vi behöver detta mer än någonsin i denna oroliga tid, säger Fredrik Berglund.

Landshövdingen håller vårtal

Även landshövding Maria Larsson, landshövding i Örebro län, ser fram emot att äntligen få fira in våren tillsammans med örebroarna på plats vid Örebro slott igen.

– I dessa oroliga tider känns det så bra att vi i vårt land och i vårt län får mötas i fred och frihet och får fira såväl vår demokrati som att våren anlänt, säger hon.

Programmet startar klockan 21.00. Med anledning av världsläget och kriget i Ukraina kommer det inte att arrangeras några fyrverkerier.

Text: Anna Lorentzon
Arkivfoto: Sakher Alattar